مجازات قمه کشی منجر به مرگ

قمه کشی منجر به مرگ

فهرست مطالب

قتل، اعم از اینکه به‌صورت عمدی باشد یا غیرعمد، در قانون مجازات اسلامی، در زمره جنایات وارده بر جان افراد، دسته‌بندی‌شده و در هر یک از حالت‌های عمد و غیرعمد، برای آن، مجازات سنگینی، مورد پیش‌بینی قرار گرفته است. یکی از مواردی که ممکن است، منجر به مرگ شخص دیگری شود، قتل عمدی یا غیرعمد است.

قتل عمدی زمانی اتفاق می‌افتد که شخص با قصد و نیت از پیش تصمیم گرفته اقدام به کشتن فرد دیگری کند. قتل غیرعمد نیز زمانی رخ می‌دهد که شخص بدون قصد و نیت از پیش تصمیم گرفته، منجر به مرگ فرد دیگری شود. در هر دو حالت، مجازات‌های سنگینی مانند قصاص، دیه یا حبس در نظر گرفته شده است. مجازات جرم قمه کشی با جرم چاقو کشی متفاوت است.

 

 

جرم قمه کشی منجر به مرگ

 

جرم قمه‌کشی منجر به مرگ چیست؟

قمه، یکی از انواع سلاح‌های سرد در قانون مجازات اسلامی است که قانون‌گذار قدرت‌نمایی، تهدید و اخاذی با آن را نیز جرم‌انگاری کرده و حمل آن را نیز، صرفاً در صورت موارد نمایشی، ورزشی، آموزشی و ضروری، پس از اخذ مجوز، جایز دانسته است. زمانی که شخصی به‌صورت عمد یا غیرعمد با قمه‌کشی، سبب مرگ شخص دیگری گردد، جرم قمه‌کشی منجر به مرگ، محقق شده و فرد، به‌ حکم مجازات این جرم، محکوم خواهد شد.

درصورتی‌که شخصی، با علم و آگاهی و با قصد کشتن دیگری، اقدام به قمه‌کشی کند، این جرم، عمدی محسوب و مرتکب، به مجازات جرم قمه‌کشی منجر به مرگ به‌صورت عمدی، محکوم خواهد شد.

عمدی محسوب‌شدن قمه‌کشی منجر به مرگ، در مواردی که فرد، عمل قمه‌کشی و ضربه واردکردن به دیگری را بدون قصد کشتن او، اما، با علم به اینکه عمل وی، نوعاً ممکن است، سبب مرگ و گرفتن جان دیگری شده، انجام دهد نیز، جاری است. همچنین، چنانچه عمل فرد، با قمه‌کشی، نوعاً کشنده نبوده و فرد، صرفاً قصد وارد کردن آسیب‌های جزئی با قمه را داشته باشد، اما به علت وضعیت خاص طرف مقابل نظیر بیماری، پیری و…، قمه‌کشی منجر به مرگ شود، قمه‌کشی عمدی محسوب شده و حکم مجازات قمه‌کشی منجر به مرگ عمدی، در خصوص مرتکب، اعمال خواهد شد.

 

حکم مجازات قمه‌کشی منجر به مرگ

کم مجازات قمه‌کشی منجر به مرگ، بسته به عمدی بودن یا نبودن این جرم می‌تواند قصاص، دیه و حبس باشد که در ادامه حکم مجازات این جرم را در هر یک از فروض عمدی و غیرعمدی بودن جرم، مورد بررسی قرار خواهیم داد. در قمه‌کشی منجر به مرگی که عمدی لحاظ گردد و اولیای دم، رضایت ندهند یا بر دیه مصالحه نکنند، مرتکب، قصاص نفس خواهد شد.

در قمه‌کشی منجر به مرگی که عمدی لحاظ گردد، اما اولیای دم بر دیه رضایت دهند، مرتکب باید مبلغ موردنظر اولیای دم از بابت دیه را به آن‌ها، پرداخت نماید. شایان‌ذکر است که در این حالت، دیه، سقف مشخصی نداشته و کاملاً بسته به نظر اولیای دم است.

در قمه‌کشی منجر به مرگی که غیرعمدی لحاظ گردد، مرتکب باید، دیه را در مهلت مقرر و بر اساس نرخ دیه در زمان پرداخت، به اولیای دم، پرداخت کند. در غیر این صورت، اولیای دم می‌توانند نسبت به توقیف اموال وی و درصورتی‌که مالی نداشته باشد، نسبت به گرفتن حکم جلب و حبس وی، اقدام نمایند.

حبس نیز می‌تواند یکی دیگر از مجازات‌های جرم قمه‌کشی منجر به مرگ باشد؛ با این توضیح که بر اساس ماده 612 قانون مجازات اسلامی، ” هرکس مرتکب قتل عمد شود و شاکی نداشته باشد یا شاکی دارد، ولی از قصاص گذشت کرده باشد و یا به هر علت قصاص نشود، درصورتی‌که اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد، دادگاه مرتکب را به حبس از سه تا ده سال محکوم می‌نماید.”

نکته قابل ‌توجه در حکم مجازات جرم قمه‌کشی منجر به مرگ، این است که درصورتی‌که پدر یا جد پدری، این کار را انجام داده باشند، حتی اگر جرم از مصادیق جرم عمدی لحاظ شود، قصاص در خصوص آن‌ها، مصداق نخواهد داشت و حسب مورد، به پرداخت دیه یا حبس، محکوم می‌گردند، اما این قاعده در خصوص مادر صادق نیست.

 

 

شکایت از جرم قمه کشی منجر به مرگ

 

نحوه شکایت و رسیدگی به جرم قمه‌کشی منجر به مرگ

برای شکایت از جرم قمه‌کشی منجر به مرگ، ابتدا شاکی باید حساب کاربری ثنا خود را با مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا مراجعه به آدرس adliran.ir و انتخاب گزینه احراز هویت برخط (آنلاین) انجام دهد و نام کاربری و رمز عبور خود را دریافت نماید. در مرحله دوم، شاکی باید، شخصاً یا با کمک یک وکیل قتل یا مشاور حقوقی، شکواییه خود در خصوص این جرم را تنظیم کرده و فایل ورد آن را بر روی تلفن همراه یا سی دی یا رم و… ذخیره کند.

در مرحله سوم، شاکی باید، به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی رفته و نسبت به ثبت و ارسال شکایت خود به مرجع صالح، اقدام کند. دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، پس از دریافت فایل ورد شکواییه، همچنین، پس از دریافت تعرفه خدمات و هزینه دادرسی، شکواییه را ثبت و آن را به دادسرای صالح، ارسال می‌کنند.

پس از ارسال پرونده به دادسرا، درصورتی‌که مجرمیت متهم احراز نگردد یا ادله برای اثبات این جرم کافی نباشد، دادسرا اقدام به صدور قرار منع تعقیب خواهد نمود و پرونده، در دادسرا مختومه می‌گردد. درصورتی‌که مجرمیت متهم احراز گردد یا ادله، برای اثبات جرم کافی باشد قرار جلب به دادرسی صادر و پرونده برای صدور کیفرخواست به دادستان، ارسال می‌شود.

دادستان، پس از مطالعه پرونده، کیفرخواست را صادر کرده و پرونده از دادسرا، به دادگاه کیفری یک ارسال می‌گردد. دادگاه کیفری یک جرم و ادله را بررسی کرده و در صورت احراز مجرمیت، حکم به مجازات مجرم را صادر می‌نماید و پس از قطعیت حکم، پرونده را مجدداً به دادسرای در معیت خود، برای اجرای حکم توسط دادستان، ارسال می‌کند. برای مشاوره با شماره ۰۹۱۲۱۵۷۴۲۹۷ تماس بگیرید.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =