اینجا هستید : وکیل عبدالمحمد > مقالات > کیفری > اجرای حکم قصاص قتل در ماه های حرام
اجرای حکم قصاص قتل در ماه های حرام

اجرای حکم قصاص قتل در ماه های حرام

فهرست مطالب

نحوه اعدام در ماه حرام

حکم اعدام در ماه های حرام نیز مانند ماه های عادی قابل اجرا بوده اما این تفاوت را دارد که در صورت پرداخت مبلغی تحت عنوان تفاضل دیه انجام می شود. تفاضل دیه ماه حرام درواقع ما به تفاوت دیه ماه حرام و دیه در ماه های عادی می باشد. مبلغ دیه در ماه های حرام مجموع میزان دیه در ماه های عادی و تفاضل دیه است. مبلغ تفاضل دیه ممکن است در مکان و روزهای متفاوت متغیر باشد و توسط مراجع قضایی و قوانین محلی مربوط به هر جامعه تعیین می شود. به علت پیچیدگی هایی که پروسه های قانونی دارد احتمالا نیاز به حضور یک وکیل قتل همراه خود خواهید داشت.

ماه های حرام شامل رجب، ذی القعده، ذی الحجه و محرم می باشند.

 

 

شرایط لغو حکم اعدام

 

حکم اعدام در چه شرایطی لغو می گردد؟

در جامعه اسلامی اعدام یا قصاص از روی انصاف، دادرسی عادلانه و همچنین طبق قوانین و مقررات اسلامی اجرا شود.

شرایطی که حکم اعدام لغو می شود عبارت اند از:

  1. گذشت کردن یا بخشیدن اولیای دم بدون دریافت دیه
  2. گذشت کردن یا بخشیدن اولیای دم با دریافت دیه
  3. گذشت کردن خود مقتول که در صورت یافتن وصیت نامه یا سند معتبر دیگری این مورد امکان پذیر خواهد بود.

 

در کتاب مقدس ما مسلمانان، قرآن، مسلمانان را در 4 ماه از 12 ماه قمری (ماه های حرام شامل رجب، ذی القعده، ذی الحجه و محرم) از ستم بر دیگری، جنگ و قتال باز می دارد.

به همین منظور نیز برخی می پرسند که آیا اجرای حکم قصاص در ماه های حرام امکان پذیر است؟ یا شرایط اعدام در ماه حرام کدامند؟

برای پاسخ به این سوالات بهتر است مطالب ذیل را مطالعه نمایید.

 

تفاوت اجرای اعدام در ماه های عادی و حرام

حکم اعدام در تمام ماه ها اعم از حرام و غیر حرام قابل اجراست اما تفاوتی که با ماه های عادی دارد این است که حکم اعدام در صورت پرداخت مبلغ تفاضل دیه اجرا خواهد شد.

 

شرایط پرداخت دیه در قصاص قتل

 

شرایط پرداخت دیه در صورت اجرای حکم اعدام

شاید شنیده باشید که به هنگام اجرای حکم اعدام، اولیای دم باید مبلغی را به عنوان تفاضل دیه به خانواده قاتل بپردازند. این امر در صورتی اتفاق می افتد که مقتول زن و قاتل مرد باشد، در این هنگام باید مبلغی تحت عنوان تفاضل دیه پرداخت گردد که این مبلغ از جایی نشئت می گیرد که دیه مرد دو برابر دیه زن است و به هنگام اعدام قاتل مرد باید ما به تفاوت دیه زن و مرد به خانواده قاتل پرداخت گردد و تنها در این صورت می توان حکم اعدام را اجرا نمود.

در حالت دیگر، زمانی که دو نفر با میزان تقصیر یکسان که این مسئله نیز توسط مراجع قضایی تشخیص و تایید می گردد، یک نفر را به قتل برسانند، در این صورت برای اجرای حکم قصاص برای آن ها اولیای دم باید میزان تفاضل دیه دو نفر و دیه یک نفر را به خانواده قاتل بپردازند تا اجرای حکم قصاص امکان پذیر باشد.

هزینه اعدام در ماه های حرام

همانطور که پیش تر گفتیم میزان دیه در ماه های حرام از دیه در ماه های غیر حرام و عادی بیشتر است. حال این مقدار چقدر است؟ باید گفت که دیه در 4 ماه حرام رجب، ذی القعده، ذی الحجه و محرم، به میزان یک سوم مبلغ آن افزایش می یابد. مثلا اگر مبلغ دیه 600 میلیون تومان باشد، در ماه های حرام 800 میلیون تومان خواهد بود. لازم به ذکر است که این مبلغ توسط رییس قوه قضاییه تعیین و اعلام می گردد.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 2 =