اجرای حکم قصاص قتل در ماه های حرام

اجرای حکم قصاص قتل در ماه های حرام

فهرست مطالب

نحوه اعدام در ماه حرام

حکم اعدام در ماه های حرام نیز مانند ماه های عادی قابل اجرا بوده اما این تفاوت را دارد که در صورت پرداخت مبلغی تحت عنوان تفاضل دیه انجام می شود. تفاضل دیه ماه حرام درواقع ما به تفاوت دیه ماه حرام و دیه در ماه های عادی می باشد. مبلغ دیه در ماه های حرام مجموع میزان دیه در ماه های عادی و تفاضل دیه است. مبلغ تفاضل دیه ممکن است در مکان و روزهای متفاوت متغیر باشد و توسط مراجع قضایی و قوانین محلی مربوط به هر جامعه تعیین می شود. به علت پیچیدگی هایی که پروسه های قانونی دارد احتمالا نیاز به حضور یک وکیل قتل همراه خود خواهید داشت.

ماه های حرام شامل رجب، ذی القعده، ذی الحجه و محرم می باشند.

 

 

شرایط لغو حکم اعدام

 

حکم اعدام در چه شرایطی لغو می گردد؟

در جامعه اسلامی اعدام یا قصاص از روی انصاف، دادرسی عادلانه و همچنین طبق قوانین و مقررات اسلامی اجرا شود.

شرایطی که حکم اعدام لغو می شود عبارت اند از:

  1. گذشت کردن یا بخشیدن اولیای دم بدون دریافت دیه
  2. گذشت کردن یا بخشیدن اولیای دم با دریافت دیه
  3. گذشت کردن خود مقتول که در صورت یافتن وصیت نامه یا سند معتبر دیگری این مورد امکان پذیر خواهد بود.

 

در کتاب مقدس ما مسلمانان، قرآن، مسلمانان را در 4 ماه از 12 ماه قمری (ماه های حرام شامل رجب، ذی القعده، ذی الحجه و محرم) از ستم بر دیگری، جنگ و قتال باز می دارد.

به همین منظور نیز برخی می پرسند که آیا اجرای حکم قصاص در ماه های حرام امکان پذیر است؟ یا شرایط اعدام در ماه حرام کدامند؟

برای پاسخ به این سوالات بهتر است مطالب ذیل را مطالعه نمایید.

 

تفاوت اجرای اعدام در ماه های عادی و حرام

حکم اعدام در تمام ماه ها اعم از حرام و غیر حرام قابل اجراست اما تفاوتی که با ماه های عادی دارد این است که حکم اعدام در صورت پرداخت مبلغ تفاضل دیه اجرا خواهد شد.

 

شرایط پرداخت دیه در قصاص قتل

 

شرایط پرداخت دیه در صورت اجرای حکم اعدام

شاید شنیده باشید که به هنگام اجرای حکم اعدام، اولیای دم باید مبلغی را به عنوان تفاضل دیه به خانواده قاتل بپردازند. این امر در صورتی اتفاق می افتد که مقتول زن و قاتل مرد باشد، در این هنگام باید مبلغی تحت عنوان تفاضل دیه پرداخت گردد که این مبلغ از جایی نشئت می گیرد که دیه مرد دو برابر دیه زن است و به هنگام اعدام قاتل مرد باید ما به تفاوت دیه زن و مرد به خانواده قاتل پرداخت گردد و تنها در این صورت می توان حکم اعدام را اجرا نمود.

در حالت دیگر، زمانی که دو نفر با میزان تقصیر یکسان که این مسئله نیز توسط مراجع قضایی تشخیص و تایید می گردد، یک نفر را به قتل برسانند، در این صورت برای اجرای حکم قصاص برای آن ها اولیای دم باید میزان تفاضل دیه دو نفر و دیه یک نفر را به خانواده قاتل بپردازند تا اجرای حکم قصاص امکان پذیر باشد.

هزینه اعدام در ماه های حرام

همانطور که پیش تر گفتیم میزان دیه در ماه های حرام از دیه در ماه های غیر حرام و عادی بیشتر است. حال این مقدار چقدر است؟ باید گفت که دیه در 4 ماه حرام رجب، ذی القعده، ذی الحجه و محرم، به میزان یک سوم مبلغ آن افزایش می یابد. مثلا اگر مبلغ دیه 600 میلیون تومان باشد، در ماه های حرام 800 میلیون تومان خواهد بود. لازم به ذکر است که این مبلغ توسط رییس قوه قضاییه تعیین و اعلام می گردد.

سوالات متداول اجرای حکم قصاص قتل در ماه‌های حرام

آیا اجرای حکم قصاص نفس در ماه‌های حرام جایز است؟

بر اساس ماده ۲۸۷ قانون مجازات اسلامی، اجرای حکم قصاص نفس در ماه‌های حرام (رجب، ذی‌القعده، ذی‌الحجه و محرم) ممنوع است، مگر در موارد ضرورت و با تشخیص قاضی.

تفاوت قصاص نفس و اعدام چیست؟

قصاص نفس به معنای کشتن قاتل به همان شیوه‌ای است که مقتول را کشته است و توسط اولیای دم انجام می‌شود. اما اعدام توسط دولت و بر اساس حکم دادگاه اجرا می‌شود.

اگر پس از اجرای قصاص نفس، قاتل زنده بماند تکلیف چیست؟

طبق ماده ۳۸۷ قانون مجازات اسلامی، اگر پس از اجرای قصاص نفس، قاتل زنده بماند، دیه کامل باید به وی پرداخت شود و جنایت وی موجب قصاص یا اعدام نخواهد بود.

آیا مادر می‌تواند حکم قصاص فرزندش را اجرا کند؟

بله، طبق ماده ۳۷۸ قانون مجازات اسلامی، مادر در صورت داشتن شرایط لازم می‌تواند حکم قصاص فرزندش را اجرا کند.

حکم قتل در ماه‌های حرام چیست؟

بر اساس ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی، قتل عمد در ماه‌های حرام، مستوجب اشد مجازات است و قاتل علاوه بر قصاص یا دیه، به حبس درجه ۳ نیز محکوم می‌شود.

ماه‌های حرام کدامند و چه حکمی دارند؟

ماه‌های حرام عبارتند از: رجب، ذی‌القعده، ذی‌الحجه و محرم. در این ماه‌ها، جنگ و خونریزی ممنوع است، مگر در موارد ضروری با تشخیص مراجع ذی‌صلاح.

نحوه اجرای حکم قصاص نفس چگونه است؟

طبق ماده ۳۸۰ قانون مجازات اسلامی، حکم قصاص نفس باید با حضور قاضی صالح و پزشک قانونی اجرا شود. اولیای دم باید با رعایت موازین شرعی، قاتل را به همان شیوه‌ای که مقتول را کشته، به قتل برسانند.

سوالات متداول اجرای حکم قصاص قتل در ماه‌های حرام

آیا اجرای حکم قصاص قتل در ماه‌های حرام از نظر شرعی مشکلی دارد؟

بر اساس نظر فقهای شیعه، اجرای حکم قصاص قتل در ماه‌های حرام (شوال، ذی‌القعده، ذی‌الحجه و محرم) جایز نیست، مگر در موارد ضروری و با اجازه ولی امر (حاکم شرع).

آیا در قوانین جزایی ایران، تفاوتی میان اجرای حکم قصاص در ماه‌های حرام و سایر ماه‌ها وجود دارد؟

خیر، قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 هیچ تفاوتی میان اجرای حکم قصاص در ماه‌های حرام و سایر ماه‌ها قائل نشده است.

در صورت تعارض میان احکام شرعی و قوانین موضوعه در خصوص اجرای قصاص در ماه‌های حرام، کدامیک مقدم است؟

بر اساس اصل 167 قانون اساسی، در صورت تعارض میان احکام شرعی و قوانین موضوعه، احکام شرعی مقدم خواهد بود.

آیا اولیای دم می‌توانند از اجرای حکم قصاص در ماه‌های حرام صرف‌نظر کنند؟

بله، طبق ماده 488 قانون مجازات اسلامی، اولیای دم می‌توانند از اجرای حکم قصاص در هر زمانی از جمله ماه‌های حرام صرف‌نظر کنند.

در صورت عدم رضایت برخی از اولیای دم، آیا امکان اجرای حکم قصاص در ماه‌های حرام وجود دارد؟

خیر، بر اساس نظر فقهای شیعه، در صورت عدم رضایت یکی از اولیای دم، اجرای حکم قصاص در ماه‌های حرام جایز نیست.

آیا حکم قصاص قتل عمدی در ماه‌های حرام با قتل شبه عمدی یا خطایی تفاوتی دارد؟

بله، بر اساس نظر برخی از فقها، حکم قصاص در قتل‌های عمدی در ماه‌های حرام جایز نیست، اما در قتل‌های شبه عمدی و خطایی این ممنوعیت وجود ندارد.

در صورتی که حکم قصاص در ماه‌های حرام اجرا شود، آیا باطل است؟

از نظر فقهی، اگر حکم قصاص در ماه‌های حرام بدون ضرورت و اجازه ولی امر اجرا شود، باطل و غیر نافذ است.

آیا محکوم می‌تواند با استناد به ممنوعیت اجرای حکم قصاص در ماه‌های حرام، از اجرای حکم امتناع کند؟

خیر، محکوم نمی‌تواند با این استدلال از اجرای حکم قصاص امتناع کند، اما می‌تواند از مراجع قضایی درخواست تعویق اجرای حکم را داشته باشد.

آیا در خصوص اجرای سایر مجازات‌ها مانند اعدام یا قطع عضو نیز ممنوعیتی در ماه‌های حرام وجود دارد؟

بله، بر اساس نظر فقهای شیعه، اجرای سایر مجازات‌های سالب حیات یا نقص عضو در ماه‌های حرام نیز جایز نیست، مگر در موارد ضروری و با اجازه ولی امر.

آیا در تعیین ماه‌های حرام، تقویم هجری قمری یا تقویم هجری شمسی ملاک است؟

از نظر فقهی، ماه‌های حرام بر اساس تقویم هجری قمری تعیین می‌شوند، لذا تقویم هجری قمری ملاک خواهد بود.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − ده =