مجازات پدر در صورت قتل عمد فرزند

فهرست مطالب

طبق ماده 301 قانون مجازات اسلامی، قصاص در صورتی ثابت می‌شود که مرتکب پدر یا از اجداد پدری مجنی علیه نباشد؛ بنابراین یکی از شرایط قصاص، فقدان رابطه پدر و فرزندی میان قاتل و مقتول است. مطابق ماده 220 قانون مجازات اسلامی، اگر پدر یا جد پدری فرزند خود را به قتل برساند، قصاص نمی‌شود و باید دیه کامل به ورثه پرداخت شود.

درصورتی‌که شریک جرم باشد، نصف دیه کامل را دریافت کنند. در شرایط عادی، مجازات قتل عمد قصاص است. اما مطابق قانون مجازات اسلامی، اگر فرزند توسط پدر خود به قتل عمد برسد، پدر قصاص نمی‌شود. اما طبق ماده 220 قانون مجازات اسلامی، پدر مکلف به پرداخت دیه به وراث فرزند می‌شود.

علاوه بر دیه، چنانچه قتل فرزند باعث رعب و وحشت در جامعه شود، محکومیت تعزیری بر پدر اعمال می‌شود که محکوم به 3 تا 10 سال حبس می‌شود. این مجازات کشتن فرزند توسط پدر و جد پدری قابل سرایت به مادر و سایر اعضای خانواده نیست و فقط مشمول پدر و جد پدری است. شما میتوانید در مواجهه با همچنین موارد از مشاوره های وکیل قتل استفاده کنید.

مجازات قتل عمد فرزند توسط پدر

 

 

مجازات کشتن فرزند توسط پدر

گاهی قتل فرزند به دستور یا هماهنگی پدر انجام می‌گیرد، اما عمل قتل را فرد دیگری مرتکب می‌شود. حسب ماده ۴۳ قانون مجازات اسلامی، شخص قاتل محکوم به قصاص می‌شود و معاونت پدر و کسانی دیگر درباره قتل فرزند به مدت سه تا ۱۵ سال محکوم به حبس می‌شوند. طبق این موارد، اگر قاتل فرزند، پدر باشد؛ ولی به همراهی و معاونت فرد دیگر این کار را انجام داده باشد، با توجه ‌به تقاضای ولی دم فرزند، قاتل فرد دیگر را به قصاص محکوم می‌کنند. اما پدر مقتول همچنان محکوم به پرداخت دیه یا حبس تعزیری می‌شود.

همچنین، پدر یا مادری که فرزند خود را به‌صورت تکی یا با همکاری یکدیگر به قتل رسانده باشند، طبق قانون ارث به آنها تعلق نمی‌گیرد و از دیه‌ای که بابت قتل ارتکابی به اولیای دم می‌پردازند، ارث نمی‌برند. اگر خودشان تنها وارث باشند، دیه به بیت‌المال تعلق خواهد داشت؛ زیرا مطابق ماده ۸۸۰ قانون مدنی، قتل از موانع ارث است.

درصورتی‌که چند نفر با مشارکت همدیگر شخصی را به قتل برسانند، همه آنها باید مجازات شوند و به قصاص محکوم می‌شوند. ولی دم می‌تواند همه قاتلان را قصاص کرده یا برخی را قصاص کند، ولی در هر صورت هرکدام از قاتلان باید بنا به سهم خود در قتل، دیه شخص مقتول را پرداخت کنند. طبق ماده ۲۲۰ قانون مجازات اسلامی، هرگز پدر قاتل را قصاص نمی‌کنند و پدر باید دیه را پرداخت کند.

حکم جرم کشتن بچه توسط والدین در قتل شبه‌عمد و خطای محض

درصورتی‌که والدین فرزند خود را به‌صورت شبه‌عمد یا خطای محض به قتل برسانند، مرتکب باید دیه کامل را به ورثه پرداخت کند. در این موارد، تفاوتی بین پدر و مادر وجود ندارد و هر دو مکلف به پرداخت دیه هستند.

طبق قانون مجازات اسلامی، در قتل شبه‌عمد، مرتکب باید دیه کامل را به ورثه مقتول بپردازد. همچنین در قتل خطای محض نیز والدین مکلف به پرداخت دیه کامل هستند. در این موارد، ائم از اینکه پدر یا مادر مرتکب قتل شده باشند، مجازات یکسان است و هر دو باید دیه را پرداخت کنند. قانون در این‌ خصوص تفاوتی میان پدر و مادر قائل نشده است.

بنابراین، در صورت کشتن فرزند به‌صورت شبه‌عمد یا خطای محض، چه توسط پدر و چه توسط مادر، مرتکب باید دیه کامل را به ورثه پرداخت کند و در این شرایط تفاوتی بین والدین وجود ندارد.

 

مجازات پدر و مادر در قتل فرزند

 

حکم جرم کشتن بچه توسط پدر در قتل عمد

برای بررسی مجازات جرم قتل فرزند توسط پدر در قتل عمد، باید به دو ماده‌ قانونی توجه کرد:

طبق ماده 220 قانون مجازات اسلامی مصوب 1370، “پدر یا جد پدری که فرزند خود را بکشد، قصاص نمی‌شود و به پرداخت دیه قتل به ورثه مقتول و تعزیر، محکوم خواهد شد”. همچنین، ماده 612 قانون مجازات اسلامی جدید (بخش تعزیرات) مقرر می‌دارد: “هرکسی، مرتکب قتل عمد شود و شاکی نداشته یا شاکی داشته؛ ولی از قصاص گذشت کرده باشد و یا به هر علت قصاص نشود، درصورتی‌که اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یابیم تجری مرتکب یا دیگران گردد، دادگاه مرتکب را به حبس از سه تا ده سال محکوم می‌نماید.”

بنابراین، در صورت قتل عمد فرزند توسط پدر، پدر قصاص نخواهد شد، اما باید دیه قتل را به ورثه پرداخت کرده و همچنین به مجازات تعزیری محکوم شود. این مجازات تعزیری نیز بنا به ماده 612 قانون مجازات اسلامی جدید، حبس بین سه تا ده سال خواهد بود.

حکم جرم کشتن بچه توسط مادر در قتل عمد

برخلاف تعیین مجازات کشتن بچه به‌صورت عمدی توسط پدر و جد پدری، قانون‌گذار در خصوص مادر ساکت بوده است. این بدین معناست که در صورت قتل فرزند توسط مادر به‌صورت عمد و با اثبات این امر با کمک ادله اثبات قتل، مادر قصاص خواهد شد.

شایان ‌ذکر است که در صورت محکومیت مادر به قصاص، چنانچه اولیای دم رضایت دهند یا بر پرداخت دیه به‌جای قصاص مصالحه نمایند، محکوم اعدام نخواهد شد؛ بنابراین، برخلاف پدر یا جد پدری که در صورت قتل عمد فرزند خود، قصاص نمی‌شوند و تنها به پرداخت دیه و تعزیر محکوم می‌شوند، در مورد مادر، قانون‌گذار حکم قصاص را پذیرفته است. مگر اینکه اولیای دم از قصاص گذشت کرده و خواستار دیه باشند.

درخصوص مشاوره از وکلای مجرب می توانید با شماره ۰۹۱۲۱۵۷۴۲۹۷ تماس بگیرید.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 − سه =