مستثنیات دین

مستثنیات دین چیست؟ و شامل چه مواردی می شود؟

فهرست مطالب

مسئله ای که هنگام به اجرا گذاشتن مهریه توسط زن، مطرح می شود مستثنیات دین می باشد. این موضوع از این جهت اهمیت دارد که پس از اجرا گذاشتن مهریه باید اموال منقول و غیر منقول مرد توقیف گردد اما مستنیات دین قابل توقیف و دریافت به عنوان مهریه نیستند. در این مقاله بطور کامل در مورد مستنیات دین و موارد مختلف آن صحبت می کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت و دائم، می توانید از وکیل مهریه کمک بگیرید.

 

احکام مستثنیات دین

 

مستثنیات دین چیست؟

مستثنی دین زمانی مطرح می شود که فردی محکوم به پرداخت وجه یا مالی به دیگری شده و ملزم به پرداخت آن می باشد. حال اگر این شخص از پرداخت وجه خودداری نماید، طبق قانون طلبکار می تواند با توقیف اموال ایشان، طلب خود را وصول نماید. در توقیف اموال محدودیتی وجود دارد که با توجه به آن نمی توان طلب خود را از تمامی اموال بدهکار وصول نمود. دلیل آن هم این است که بدهکار حق دارد که بخواهد وسایل و اموال ضروری جهت امرار معاش خود یا وسایل کسب و کار خود را حفظ نماید.

اموالی که جزو مستثنی دین محسوب می شوند قابل توقیف و فروش نیستند و برای دریافت دین یا بدهی نمی توان آن ها را توقیف نمود.

 

دو نکته مهم در مورد مستثنیات دین وجود دارد که عبارتند از:

  1. اگر خواسته طلبکار، یک مال معین باشد و طلبکار نیز در دعوای حقوقی پیروز شود، آنگاه مال ذکر شده حتی اگر جزو مستثنیات دین باشد نیز قابل دریافت خواهد بود.
  2. اما اگر خواسته، مال معین شده ای نباشد با محدودیت مستثنیات دین مواجه می شویم.

 

برای دریافت خدمات حقوقی در زمینه مهریه میتوانید با وکیل مهریه در منطقه سهروردی در ارتباط باشید.

 

موارد مستثنی دین

  1. منزل مسکونی فرد و افراد تحت تکفل او، که باید در شأن ایشان نیز باشد. اگر خانه از شأن فرد بیشتر باشد نیز طلبکار می تواند درخواست فروش آن را ارائه دهد و مازاد قیمت آن را دریافت نماید. اگر فرد منزلی داشته باشد که از آن استفاده نمی کند، آن منزل قابل توقیف خواهد بود.
  2. اثاث مورد نیاز زندگی، البته اگر اثاثیه از شأن ایشان بالاتر باشند با درخواست طلبکار به فروش رسیده و مازاد قیمت آن به فرد طلبکار داده خواهد شد.
  3. آذوقه به میزان احتیاج فرد بدهکار و افراد تحت تکفل او.
  4. وسایل و ابزار کار. ابزار و وسایل کاری که با توجه به عرف حرفه ای ابزار کار غیر ساده به حساب آیند قابل توقیف می باشند. جالب است که بدانید مغازه و زمین کشاورزی جزو موارد مستثنیات دین نیستند.
  5. کتاب و ابزار علمی تحقیقاتی برای اهل علم و دانش که این مورد نیز باید با شأن ایشان تناسب داشته باشند.
  6. تلفن مورد نیاز فرد، البته فقط یک خط می تواند مورد نیاز شخص باشد که ثابت یا سیار بودن آن تفاوتی ندارد.
  7. اگر فرد مستاجر بوده و طبق قرارداد اجاره، مبلغی را به موجر پرداخته باشد، اگر بعد از توقیف و ضبط آن مبلغ مستاجر به سختی و مشقت نیوفتد، این مبلغ قابل دریافت خواهد بود. البته منزل مورد اجاره باید در شأن بدهکار نیز باشد.

برای آنکه از تمامی قوانین و مقررات مستثنسات دین و توقیف اموال جهت وصول مهریه مطلع شوید می توانید با وکیل مهریه خبره مشورت نمایید.

 

احکام مستثنیات دین

 

 احکام مستثنیات دین شامل چه مواردی است؟

  • مستثنیات دین برای اشخاص حقوقی و شرکت ها کاربردی ندارد و تنها ناظر بر اشخاص حقیقی می باشد.
  • احکام جزایی که شامل مصادره اموال، ضبط یا استرداد است محدودیت مستثنیات دین را ندارند.
  • در توقیف اموال در تامین خواسته، قوانین مستثنیات دین جاری است.
  • اگر محکوم علیه خود اموالی را که در دسته مستثنیات دین قرار دارند را برای توقیف به طلبکار معرفی کند، این اموال قابل توقیف خواهند بود.
  • اگر فرد بدهکار فوت کند، اموالی که پیش از فوت ایشان جزو مستثنیات دین محسوب می شدند از این دسته خارج می شوند. زیرا بعد از فوت افراد، ابتدا باید دیون متوفی از ماترکه پرداخت شود.

 

کلام آخر

برای توقیف اموال با محدودیت مستثنیات دین روبرو هستیم. در صورتی که مالی جزو این محدودیت باشد، توقیف و وصول طلب از آن امکان پذیر نخواهد بود. ما در این مقاله سعی کردیم احکام و موارد مستثنیات دین را بطور کامل برای شما شرح دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید با وکیل مهریه مجرب مشورت نمایید.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × پنج =