نحوه و مدت زمان تامین خواسته مهریه

مدت‌زمان تأمین خواسته چگونه تعیین می شود؟

فهرست مطالب

مهریه هدیه‌ای از جانب شوهر به زن است که نشان‌دهنده علاقه و محبت زوج به زوجه می‌باشد. امروزه مهریه بیشتر برای تضمین دوام زندگی مشترک یا حق طلاق زن کاربرد دارد. میزان مهریه با توافق طرفین تعیین شده و به هنگام عقد در سند ازدواج درج می‌گردد. لازم به ذکر است که مهریه می‌تواند هر چیزی که ارزش اقتصادی یا اجتماعی دارد، باشد. مهریه بیشتر به هنگام طلاق و به‌اجراگذاشتن مهریه موردتوجه قرار می‌گیرد. بهترین روش برای حفظ امنیت اموال زوج پس از له اجرا گذاشتن مهریه، توقیف اموال می‌باشد. مدت‌زمان تأمین خواسته مهریه در کمترین حالت خود بین ۱ الی ۲ ماه است که از طریق اداره ثبت انجام می‌شود. گروه حقوقی وکیل رضا عبدالمحمد با وکلای خبره خود در زمینه مطالبه و تأمین خواسته مهریه شما را راهنمایی می‌نمایند.

 

مدت زمان تامین خواسته مهریه

 

برای مشاوره با وکیل مهریه با شماره 09121574297 تماس بگیرید.

مهریه و راه‌های قانونی مطالبه  آن

مطالبه مهریه تعهدی از سوی زوج به زوجه می‌باشد که ضمن عقد نکاح بر عهده ایشان قرار می‌گیرد. مهریه می‌تواند هر چیزی که ارزش اقتصادی یا اجتماعی دارد باشد و محدودیتی از این لحاظ ندارد. مرد موظف است مهریه تعیین شده را به هنگام مطالبه زوجه به ایشان پرداخت کند. حال اگر از پرداخت مهریه امتناع ورزد، زوجه می‌تواند از طرق قانونی نسبت به دریافت آن اقدام نماید. برای مطالبه مهریه می‌توان از دو روش اداره ثبت‌اسناد و دادگاه اقدام نمود. البته برای اقدام از طریق دادگاه نیز ابتدا باید اقداماتی را در اداره ثبت انجام دهید.

به‌طورکلی برای مطالبه مهریه زوجه ابتدا باید به دفتر ازدواجی که خطبه عقد در آن جاری شده و سپس به اجرای ثبت‌اسناد مراجعه نماید. در اداره ثبت پس از به‌اجراگذاشتن مهریه می‌توان کلیه اموال منقول و غیرمنقول زوج را توقیف نمود. در این زمینه شاید عبارت تأمین خواسته به گوشتان خورده باشد، در این مقاله این عبارت را به طور کامل شرح خواهیم داد. اگر از طریق اداره ثبت مهریه زوجه وصول نشد، برای مطالبه و دریافت مهریه باید از طریق دادگاه اقدامات لازم را انجام داد.

مستثنی دین و مواردی که نمی‌توان به‌عنوان مهریه توقیف نمود! برای حفظ حقوق انسانی افراد و اینکه مطالبه مهریه سبب باز ماندن فرد از زندگی معمول و در شأن خود نشود، قانون‌گذار استثنائاتی را مشخص کرده که قابل توقیف برای مهریه نیستند. در اصطلاح حقوقی به این استثنائات مستثنی دین گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید : چگونه به رای مهریه اعتراض کنیم؟ قوانین اعتراض به رای مهریه

مستثنیات دین شامل موارد ذیل می‌شوند:

  • منزل مسکونی در شأن زوج
  • خط تلفن موردنیاز زوج
  • وسایل و ابزار کار کسبه
  • اثاث موردنیاز زوج برای گذران زندگی
  • مبلغ رهن منزل (در صورت اجاره بودن منزل مسکونی)
  • کتب و ابزار علمی تحقیقاتی برای اهل علم (متناسب با شأن ایشان)
  • آذوقه به‌قدر احتیاج زوج و افراد تحت تکفل ایشان

بیشتر بخوانید : در طلاق چه چیز هایی به زن تعلق می گیرد؟

 اموالی که می‌توان برای مهریه توقیف نمود:

۱. خودرو

۲. ملک (آپارتمان و زمین)

۳. حساب بانکی

۴. سهام

۵. سهم‌الارث

۶. حقوق ماهیانه

پیش‌تر عبارت تأمین خواسته را عنوان کردیم و حال نوبت به آن رسیده که تأمین خواسته را به طور کامل شرح دهیم.

بیشتر بخوانید : راهنمای جامع مطالبه مهریه همراه با روش های قانونی

تأمین خواسته چیست؟

همان‌طور که می‌دانید برای مطالبه مهریه باید به دفتر ازدواج و اداره ثبت‌اسناد مراجعه و اقدامات لازم را دراین‌خصوص انجام داده و سپس باقی امور انجام گیرند. ممکن است فاصله زمانی بین اجرا گذاشتن مهریه و باقی امور طولانی شود و در این فاصله نیز زوج به فکر انتقال یا فروش اموال خود به دیگری بی افتد. در این حالت ممکن است مسئله اعسار از پرداخت مهریه توسط زوج مطرح شود و یا در موضوع دعوا عیب و نقصانی رخ دهد.

هر کدام از این موارد در واقع باعث کوتاه‌شدن دست زوجه از مهریه شده و در آخر شاید بتواند به‌سختی مقداری از مهریه خود را دریافت نماید. به همین دلیل نیز قانون‌گذار برای پیشگیری از چنین مواردی که باعث اجحاف در حق زنان می‌شود، تأمین خواسته را مطرح نمود. تأمین خواسته به این صورت است که خواهان یعنی زوجه با گرفتن قرار تأمین از دادگاه و اجرای آن، خواسته دعوا که همان اموال زوج است را به توقیف در آورد. در این حالت دیگر احتمال فروش یا انتقال اموال از بین رفته و امنیت اموال تأمین خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید : مطالبه مهریه از ملک مشاع

صدور قرار تأمین خواسته به چه صورت است؟

مطالبه مهریه از طریق ارائه دادخواست مطالبه مهریه به دادگاه خانواده همان قرار تأمین خواسته می‌باشد. زوجه در این روش پس از تقدیم دادخواست اجرای مهریه و دادخواست تأمین خواسته، از انتقال و فروش اموال زوج به دیگری جلوگیری به عمل می‌آورد. به‌طوری‌که مرد نمی‌تواند در فاصله زمانی میان اجرا گذاشتن مهریه و رسیدگی به پرونده، مالکیت اموال را به دیگری منتقل کند. در این صورت امنیت اموال برای وصول مهریه تا زمان صدور رأی دادگاه حفظ خواهد شد. تأمین خواسته از فرار از دین در پرداخت مهریه جلوگیری می‌کند.

پس از صدور قرار تأمین خواسته، این امر به خوانده (زوج) ابلاغ می‌گردد. مرد نیز مدت ۱۰ روز فرصت دارد که نسبت به صدور قرار تأمین خواسته اعتراض کند. در صورت اعتراض مرد به این موضوع، اعتراض در اولین جلسه دادگاه به آن رسیدگی خواهد کرد. به‌طورکلی پس از ابلاغ به مرد، قرار تأمین خواسته اجرا خواهد شد. طبق مواد ۱۱۶ و ۱۱۷ از قانون آیین دادرسی مدنی، اگر امکان ابلاغ فوری ممکن نباشد، قرار تأمین ابتدا اجرا و سپس به زوج ابلاغ می‌گردد.

بیشتر بخوانید : توقیف طلا برای مهریه

مدت‌زمان تأمین خواسته مهریه

باتوجه‌به مطالب بالا بهترین و سریع‌ترین روش برای مطالبه مهریه از طریق توقیف اموال، توقیف اموال از طریق اداره اجرای ثبت‌اسناد و املاک می‌باشد. ازآنجاکه سند ازدواج، سندی رسمی است، برای توقیف اموال و اجرای آن نیازی به‌حکم قطعی دادگاه نخواهد بود و در صورت شناسایی اموال طی یک تا دو ماه انجام خواهد شد. مدت‌زمان تأمین خواسته مهریه معمولاً طولانی نمی‌شود؛ اما در صورت مشورت با وکیل مهریه خبره می‌توان مدت‌زمان تأمین خواسته مهریه را از حد معمول نیز کمتر کرد.

بیشتر بخوانید : توقیف حقوق برای مهریه

قدم بعدی پس از قرار تأمین خواسته و توقیف اموال برای مهریه!

پس از صدور قرار تأمین خواسته و توقیف اموال زوج، باید ارزش مالی این اموال برآورد شود. به همین دلیل نیز ابتدا باید ارزش اموال توسط کارشناس تعیین و سپس نیز اموال توقیف شده به مزایده گذاشته شوند.

 

آنچه در مدت‌زمان تأمین خواسته مهریه خواندیم:

در مطالبه مهریه مسئله مهم توقیف اموال زوج می‌باشد. زیرا ممکن است فاصله بین ارائه دادخواست اجرای مهریه و رسیدگی به پرونده طولانی شود به همین دلیل نیز توقیف اموال در این فاصله حائز اهمیت است. مدت‌زمان تأمین خواسته مهریه از طریق اداره ثبت معمولاً بین ۱ الی ۲ ماه است. در صورت توقیف اموال زوج، از انتقال یا فروش اموال جلوگیری شده و این امر سبب حفظ امنیت اموال جهت وصول مهریه می‌گردد. گروه حقوقی دکتر رضا عبدالمحمد آماده ارائه مشاوره در زمینه مطالبه مهریه و تأمین خواسته مهریه می‌باشد.

بیشتر بخوانید : توقیف ملک وکالتی برای مهریه

سؤالات متداول

مدت‌زمان تأمین خواسته مهریه چقدر است؟

مدت‌زمان تأمین خواسته مهریه از طریق اداره ثبت‌اسناد بین یک تا دو ماه زمان می‌برد. در صورت اقدام از طریق دادگاه این زمان به ۳ الی ۱۲ ماه تغییر می‌کند.

 

سریع‌ترین راه برای تأمین خواسته مهریه کدام است؟

توقیف اموال از طریق اداره ثبت‌اسناد سریع‌ترین راه توقیف اموال می‌باشد.

بیشتر بخوانید : نحوه توقیف خودرو برای مهریه

چه اموالی قابلیت توقیف برای مهریه را دارند؟

به‌طورکلی خودرو، آپارتمان یا زمین، حساب بانکی، سهام، سهم‌الارث و حقوق ماهیانه زوج را می‌توان توقیف نمود. البته اگر هر یک از موارد بالا جزو مستثنیات دین باشد، در صورت اعتراض زوج از حالت توقیف خارج می‌شوند.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =