ارائه درخواست طلاق

نحوه ارائه درخواست طلاق

فهرست مطالب

زندگی مشترک با خطبه عقد آغاز و با صیغه طلاق به پایان می رسد. گاهی در زندگی مشترک زن و مرد به جایی می رسند که دیگر ادامه زندگی مشترک برای آن ها دشوار می شود. در این زمان یکی از زوجین یا هر دوی آن ها تصمیم به طلاق می گیرند. به همین منظور نیز باید درخواست طلاق دهند. ما در این مقاله بطور کامل نحوه درخواست طلاق را شرح می دهیم. وکیل طلاق نیز می تواند مطالب تکمیلی را برای شما بازگو نماید. لازم به ذکر است که زن نیز مانند مرد می تواند درخواست طلاق خود را به دادگاه ارائه دهد.

وکیل متخصص پرونده مهریه

درخواست طلاق از طرف مرد

 

درخواست طلاق از طرف مرد

از آنجا که حق طلاق در انحصار زوج می باشد، پس پروسه طلاق از طرف مرد به راحتی و با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت. زوج برای ارائه دادخواست طلاق ابتدا باید ضمن ثبت نام در سامانه طلاق، وقت و تاریخ مشاوره قبل از طلاق را دریافت نماید. سپس در موعد مقرر با مدارک شناسایی خود در جلسات مشاوره حضور پیدا کند. تعداد این جلسات حدودا 5 جلسه می باشد که حضور در آن ها نیز الزامی است. در نهایت اگر مشاور به این نتیجه برسد که ادامه زندگی مشترک برای آن ها ممکن نیست، گواهی عدم انصراف از طلاق را صادر خواهد کرد. سپس مرد با مدارک مورد نیاز باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواست طلاق از طرف مرد را تنظیم و ثبت نماید. از آنجا که مرد برای طلاق دادن همسر خود نیازی به دلیل ندارد، هر زمان که بخواهد بدون دلیل موجه و منطقی و با پرداخت حق و حقوق قانونی زن، ایشان را طلاق دهد.

بیشتر بخوانید : قوانین طلاق و مراحل آن

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده و طلاق و مهریه از بهترین وکیل مهریه سهروردی، کلیک نمایید.

 

نحوه رسیدگی به دادخواست طلاق از طرف مرد

هنگام ارائه دادخواست طلاق از طرف مرد، ابتدا پرونده به دادگاه بدوی ارسال شده و بدان رسیدگی می شود. سپس در صورت اعتراض هر یک از طرفین پرونده به دادگاه تجدید نظر می رود. حال اگر باز هم طرفین به حکم صادر شده از دادگاه تجدید نظر اعتراض داشته باشند، پرونده به دیوان عالی کشور فرستاده خواهد شد. با توجه به اعتراضات احتمالی طرفین، مدت زمان طلاق از طرف مرد ممکن است تا یک سال نیز به طول بیانجامد مگر آنکه مرد حقوق زن را تمام و کمال پرداخت کند یا حداقل تکلیف ان را مشخص نماید. در اینصورت پروسه طلاق در مدت زمان کوتاه تری طی خواهد شد. برای کاهش مدت زمان پروسه طلاق می توانید از وکیل طلاق خبره نیز کمک بگیرید.

 

درخواست طلاق از طرف زن

 

درخواست طلاق از طرف زن به چه صورت است؟

از آنجا که حق طلاق با مرد است، ممکن است برخی گمان کنند که ارائه دادخواست طلاق از طرف زن ممکن نیست. اما باید دانست که زن نیز می تواند دادخواست طلاق خود را به دادگاه ارائه داده و طی شرایطی حکم طلاق را نیز دریافت نماید.

زن برای ارائه دادخواست ابتدا باید در سامانه طلاق ثبت نام کرده و سپس تاریخ و ساعت جلسه مشاوره را دریافت کند. زوجین ملزم به حضور در جلسات مشاوره می باشند. پس از پایان جلسات، اگر مشاور مربوطه به این نتیجه رسد که پایان زندگی مشترک به نفع طرفین است، گواهی عدم انصراف از طلاق را صادر خواهد کرد. پس از صدور گواهی عدم انصراف از طلاق، باید ضمن مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، دادخواست طلاق از طرف زن را تنظیم و ثبت نمایند. پس از ثبت دادخواست، پرونده طلاق به دادگاه ارسال می گردد. در جلسه دادگاه نیز زن باید با ادله منطقی و مناسب، عسر و حرج خود را اثبات کرده و قاضی مربوطه نیز با بررسی شواهد و مدارک موجود، در صورت امکان حکم طلاق را صادر خواهد کرد.

 

نحوه رسیدگی به دادخواست طلاق از طرف زن

در صورتی که زن حق طلاق نداشته باشد، برای طلاق باید عسر و حرج یا یکی از شروط ذکر شده در عقدنامه را دارا بوده و در دادگاه نیز آن را اثبات نماید. روند رسیدگی به دادخواست طلاق از طرف زن بدینصورت است که ابتدا پرونده به دادگاه بدوی ارسال شده و مورد بررسی قرار می گیرد. سپس در صورت اعتراض هر یک از طرفین پرونده به دادگاه تجدید نظر می رود. حال در صورتی که باز هم طرفین به رای دادگاه اعتراض داشته باشند، پرونده به دیوان عالی کشور فرستاده خواهد شد.

 

برای ارائه درخواست طلاق چه کاری باید انجام دهیم؟

گاهی مشکلات زندگی زوجین به اندازه ای زیاد می شود که یکی از طرفین یا هر دوی آن ها تصمیم به جدایی می گیرند. در این زمان باید دادخواست طلاق خود را به دفاتر خدامت الکترونیک قضایی ارائه دهند. ما در این مقاله تمامی نکات لازم جهت نحوه درخواست طلاق را برای شما توضیح دادیم. لازم به ذکر است که برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با وکیل طلاق مجرب و خبره مشورت نموده و رسیدگی به پرونده را به ایشان محول فرمایید.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − پنج =