توقیف سهام شرکت برای مهریه

چگونه سهام شرکت را برای مهریه توقیف کنیم؟

فهرست مطالب

مهریه مالی است که به‌موجب عقد نکاح به مالکیت زن درآمده و زن به‌محض جاری‌شدن خطبه عقد می‌تواند هرگونه دخل و تصرفی در آن داشته باشد. مطالبه مهریه منوط به طلاق نبوده و زوجه هر زمان که بخواهد می‌تواند آن را مطالبه نماید در مقابل مرد نیز ملزم به پرداخت مهریه زوجه می‌باشد. روش‌های متفاوتی برای دریافت مهریه وجود دارد که یکی از آن‌ها توقیف سهام شرکت برای مهریه است. حال شاید بپرسید کدام سهام و به چه صورت قابل توقیف‌اند؟ در این مقاله ما به طور مفصل در این مورد صحبت کرده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با وکلای مجرب گروه حقوقی دکتر رضا عبدالمحمد مشورت نمایید.

برای مشاوره تخصصی با وکیل مهریه با شماره 09121574297 تماس بگیرید.

 روش‌های مطالبه مهریه

برای مطالبه مهریه دو روش وجود دارد که شامل عبارات ذیل می‌باشد:

  • اداره ثبت‌اسناد و املاک
  • دادگاه خانواده

برای مطالبه مهریه از طریق اداره ثبت‌اسناد و املاک، ابتدا باید به دفترخانه مراجعه کرده و سپس در اجرای ثبت مهریه (حق ثبت مهریه چیست؟) درج شده در سند ازدواج را به اجرا گذاشت. پس از به‌اجراگذاشتن مهریه نوبت به توقیف اموال زوج می‌رسد. برای توقیف اموال نیز باید ابتدا اموال زوج را از اداره ثبت استعلام گرفته و سپس نسبت به توقیف آن‌ها اقدام نمود. شاید بپرسید کدام اموال قابلیت توقیف دارند؟ و یا اینکه توقیف سهام شرکت برای مهریه چگونه است؟ در پاراگراف های بعدی نحوه توقیف و اموال قابل توقیف نام‌برده‌شده‌اند.

 

نحوه توقیف سهام شرکت برای مهریه

 

 اموال قابل توقیف برای مهریه

طبق قانون تمامی اموال منقول و غیرمنقول مرد قابلیت توقیف برای مهریه را دارند. این اموال عبارت‌اند از:

۱. توقیف منزل مسکونی برای مهریه

۲. توقیف زمین برای مهریه

۳. توقیف حساب بانکی برای مطالبه مهریه

۴. توقیف سهام شرکت به عنوان مهریه

۵. توقیف مهریه از حقوق کارمندی

۶. طلب مرد از شخص ثالث

موارد بالا اموالی هستند که می‌توان آن‌ها را برای وصول مهریه توقیف نمود. سهام نیز یکی از این موارد است که در این مقاله به طور کامل به توضیح آن می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید : چگونه به رای مهریه اعتراض کنیم؟ قوانین اعتراض به رای مهریه

 سهام چیست؟

تعریف سهام در ماده ۲۴ لایحه قانون تجارت این گونه آمده است که: سهم درواقع بخشی از سرمایه شرکت‌های سهامی است، این سهم میزان مشارکت، تعهدات و منافع مالک در شرکت سهامی را مشخص می‌کند.

مبلغ سهم‌های مختلف با یکدیگر برابر است و اختلاف قیمت در آن‌ها وجود ندارد.

 

بیشتر بخوانید : مدت تامین خواسته چگونه تعیین می شود؟

 توقیف سهام در اجرای حکم دادگاه

برای توقیف سهام شرکت‌های سهامی عام، ابتدا از طریق اجرای احکام به اداره ثبت شرکت‌ها، سازمان بورس و مدیرعامل شرکت اعلام می‌شود. برای توقیف سهام شرکت‌های سهامی خاص، زوجه باید این امر را به اداره ثبت شرکت‌ها و مدیرعامل شرکت اطلاع دهد. این اعلام توقیف از نقل‌وانتقالات سهام جلوگیری به عمل می‌آورد.

 

 انواع سهام و نحوه توقیف آن‌ها

سهام یا سهم درواقع بخشی از سرمایه شرکت سهامی است که میزان مشارکت و منافع صاحب‌سهم در شرکت را مشخص می‌کند. این سهم می‌تواند بی‌نام، با نام و ممتاز باشد.

سهام بی‌نام

در سهام بی‌نام، دارنده هر سهم مشخص نبوده و وضعیت مالکیت آن معلوم نیست. مالک این نوع سهم از طریق ورقه مالکیت سهم مشخص می‌شود و در صورت داشتن ورقه سهام مالک شناخته خواهید شد. توقیف این نمونه سهام تنها به‌صورت فیزیکی امکان‌پذیر است به‌طوری‌که برای توقیف باید اصل ورقه سهم به مأمور اجرا داده شود.

سهام با نام

در سهام با نام، مالک سهم مشخص بوده و نام ایشان بر روی ورقه سهم درج گردیده. برای توقیف این نوع سهام باید نام شرکت سهامی و دادخواست بازداشت آن را به اجرای احکام تحویل دهید. پس از ابلاغ دستور بازداشت، شرکت مربوطه توقیف سهم موردنظر را در دفتر ثبت سهام قید خواهد کرد. با توقیف این سهام دیگر امکان انتقال سهم به دیگری وجود نخواهد داشت.

سهام ممتاز

مزیت سهام ممتاز آن است که دارنده می‌تواند سود بیشتری دریافت کند. سهام ممتاز خود به نوع بی‌نام و با نام تقسیم می‌شود. توقیف سهام ممتاز بی‌نام مانند سهام بی‌نام و توقیف سهام با نام مانند سهام با نام می‌باشد.

 

شیوه توقیف سهام شرکت برای مهریه

 

 به فروش رساندن سهام توقیف شده از شرکت‌های سهامی چگونه است؟

روال معمول برای فروش اموال توقیف شده این است که ابتدا اموال توقیف شده توسط کارشناس مربوطه ارزیابی و قیمت‌گذاری شده و سپس از طریق مزایده به فروش رسد. سهام شرکت‌های سهامی عام از طریق سازمان بورس و سهام شرکت‌های سهامی خاص از طریق مزایده به فروش می‌رسند. در نهایت پول به‌دست‌آمده از فروش سهام به زوجه پرداخت خواهد شد.

بیشتر بخوانید : اموالی که در طلاق به زن تعلق می گیرد؟

 توقیف سهام عدالت برای مهریه زن

سهام عدالت نیز مانند باقی سهام ارزش مالی دارد پس می‌توان آن را توقیف نمود. از آن جا که در سال گذشته بخشی از سهام عدالت سال گذشته آزادسازی شده است، پس زوجه می‌تواند سهام عدالت را توقیف و به فروش رساند و سپس مهریه خود را از همین طریق وصول کند. نکته قابل‌توجه آن است که بخشی از سهام عدالت که آزادسازی نشده قابلیت توقیف و فروش ندارد.

 

 تفاوت سهم‌الشرکه و سهام

همان‌طور که می‌دانید در شرکت‌های سهامی، سرمایه شرکت به‌صورت سهام است که به صاحبان آن‌ها تعلق دارد. در باقی شرکت‌ها مانند شرکت‌های تضامنی سرمایه به‌صورت سهم‌الشرکه به شرکای متعدد تعلق می‌گیرد. هر دوی اینها دارای ارزش مالی بوده و به همین دلیل نیز می‌توان آن‌ها را توقیف نمود.

بشتر بخوانید : حکم سفر زیارتی به عنوان مهریه

 آنچه در چگونه سهام شرکت را برای مهریه توقیف کنیم خواندیم:

زن برای مطالبه و وصول مهریه پس از به‌اجراگذاشتن آن باید نسبت به توقیف کلیه اموال منقول و غیرمنقول زوج اقدام نماید. ازآنجاکه سهام نیز جزو دارایی‌های اشخاص بوده که ارزش مالی نیز دارد، پس می‌توان سهام را نیز توقیف کرد. گروه حقوقی دکتر رضا عبدالمحمد با وکلای متخصص در حوزه شرکت‌های تجاری به شما کمک می‌کنند تا توقیف و فروش سهام را به‌سادگی انجام دهید.

 

 سؤالات متداول

 چگونه باید از دارابودن سهام توسط زوج مطلع شد؟

برای اطلاع از سهام مرد باید از اداره ثبت‌اسناد و املاک استعلام گرفت. پس از استعلام می‌توان آن‌ها را توقیف نمود.

بیشتر بخوانید : در طلاق چه چیز هایی به زن تعلق می گیرد؟

 زن چگونه می‌تواند سهام شرکت‌ها را توقیف کند؟

در توقیف سهام شرکت‌های سهامی خاص، زوجه باید به مدیرعامل شرکت و اداره ثبت شرکت‌ها اطلاع دهد. برای توقیف سهام شرکت‌های سهامی عام نیز از طریق اجرای احکام به اداره ثبت شرکت‌ها، سازمان بورس و مدیرعامل شرکت اعلام می‌گردد.

 

 آیا سهام عدالت مرد قابلیت توقیف برای مهریه را دارد؟

بله. سهام عدالت ارزش مالی دارد و به همین دلیل نیز می‌توان سهام عدالت را برای مهریه توقیف کرد.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =