توقیف حقوق برای مهریه

چه مقدار از حقوق برای مهریه توقیف می شود؟

فهرست مطالب

یکی از حقوق مالی زن که به هنگام جاری‌شدن خطبه عقد با توافق طرفین تعیین و در سند ازدواج درج می‌گردد، مهریه است. زوجه به‌محض جاری‌شدن عقد مالک مهریه است و هر زمان که بخواهد می‌تواند نسبت به مطالبه و دریافت آن اقدام نماید. یکی از روش‌های گرفتن مهریه توقیف اموال و علی‌الخصوص توقیف حقوق برای مهریه است. ما در این مقاله نحوه توقیف حقوق برای کارمندان و افراد مختلف را به طور کامل برای شما شرح داده‌ایم. در صورت بروز ابهام دراین‌رابطه می‌توانید با گروه حقوقی دکتر رضا عبدالمحمد در ارتباط باشید.

 

نحوه توقیف حقوق برای مهریه

برای مشاوره با وکیل متخصص مهریه با شماره 09121574297 تماس بگیرید.

 اجرای احکام در دادگاه جهت توقیف حقوق برای مهریه به چه صورت است؟

همان‌طور که می‌دانید با جاری‌شدن خطبه عقد مالکیت مهریه به زوجه تعلق می‌گیرد و ایشان می‌توانند هرگونه دخل و تصرفی در آن داشته باشند. مطالبه مهریه در هر زمانی ممکن است اتفاق بی افتد؛ اما به طور معمول تنها به هنگام طلاق رخ می‌دهد. ازآنجاکه درصد طلاق نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده، بنابراین مطالبه مهریه توسط زنان نیز افزایش‌یافته است. برای مطالبه و دریافت مهریه ابتدا باید از طریق دفترخانه و اجرای ثبت‌اسناد مهریه درج شده در سند ازدواج را به اجرا گذاشت.

سپس کلیه اموال منقول و غیرمنقول مرد را توقیف نمود. حقوق دریافتی مرد نیز جزئی از این اموال به شمار می‌آیند و می‌توان آن را توقیف کرد. حال شاید بپرسید که چه میزان از حقوق قابل توقیف است؟ برای یافتن پاسخ این سؤال همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید : قوانین توقیف حقوق برای مهریه

 در چه مواردی امکان توقیف حقوق برای مهریه وجود ندارد؟

مواردی وجود دارد که نمی‌توان حقوق فرد را برای مهریه توقیف نمود. این موارد عبارت‌اند از:

  1. نظامیانی که در جنگ هستند.
  2. مددجویان کمیته امام خمینی و سازمان بهزیستی.

بیشتر بخوانید : مهریه و توقیف ملک وکالتی

شرایط توقیف حقوق برای مهریه

به‌طورکلی برای دریافت مهریه روش‌های متعددی وجود دارد. در برخی موارد مرد بدون درگیری و گاهی نیز طی مدتی و به‌صورت اقساطی مهریه همسر خود را می‌پردازد. اما ممکن است مرد از پرداخت مهریه امتناع ورزد که در این صورت کار به دعوای حقوقی کشیده خواهد شد. در این حالت پس از به‌اجراگذاشتن مهریه و به جریان افتاده پرونده، اولین اقدام زن در جهت دریافت مهریه خود، توقیف اموال زوج است. حقوق زوج نیز جزئی از اموال ایشان محسوب می‌شود پس امکان توقیف حقوق برای مهریه وجود دارد. توقیف حقوق برای افراد مختلف متفاوت بوده که ما به‌صورت مجزا هر یک از آن‌ها را بررسی نمودیم:

بیشتر بخوانید : مطالبه مهریه از ملک مشاع

کارمندان دولت

اگر مرد در یکی از ارگان‌های دولتی، ارگان‌های وابسته به دولت یا نیمه‌دولتی کارمند باشد می‌توان حقوق ایشان را برای مهریه توقیف کرد. برای توقیف حقوق کارمندان شرایط کارمند حائز اهمیت است. برای مثال اگر مرد همسر و فرزند داشته باشد (ازدواج دوم داشته باشد) درصد کمتری از مهریه توقیف می‌شود؛ اما اگر مرد مجرد و بدون فرزند باشد درصد بیشتری از حقوق ایشان کسر خواهد شد.

بشیتر بخوانید : اعتراض به رای تعدیل مهریه

بازنشستگان

در صورت بازنشسته بودن مرد نیز امکان توقیف ایشان وجود دارد و می‌توان بخشی از حقوق مرد را برای مهریه به توقیف در آورد. برای بازنشستگانی که سن بالایی دارند باید این مسئله را نیز در نظر گرفت که ممکن است مشکل یا بیماری برای ایشان به وجود آید. · کارمندان نظامی: توقیف حقوق کارمندان نظامی برای مهریه تنها در صورتی امکان‌پذیر است که کشور در شرایط جنگ و درگیری نباشد؛ زیرا رفاه حال زوج نباید به هنگام جنگ مختل گردد.

 

شرایط توقیف حقوق برای مهریه

 

افراد تحت پوشش بهزیستی

امکان توقیف حقوق افرادی که جزو مستمری‌بگیران بهزیستی یا کمیته امداد هستند، وجود ندارد. در این شرایط مطالبه و دریافت مهریه از طریق روش‌های دیگر دریافت مهریه امکان‌پذیر خواهد بود. این گروه از افراد شامل زندانیان و خانواده آن‌ها، معلولین، ازکارافتادگان و همچنین آسیب‌دیدگان از حوادث مختلف می‌شوند.

حقوق و مزایای وظیفه

حقوق وظیفه درواقع شامل حقوق وظیفه ازکارافتادگی و حقوق وظیفه وراث است. حقوق وظیفه ازکارافتادگی، حقوق مستمری ثابتی است که در صورت ازکارافتادن یا نقص‌عضو کارمند به ایشان پرداخت می‌شود. حقوق وظیفه وراث نیز حقوق مستمری ثابتی است که در صورت فوت کارمند به ورثه ایشان تعلق می‌گیرد. حال در صورت توقیف حقوق وظیفه، تنها امکان توقیف یک‌چهارم از آن وجود دارد.

بیشتر بخوانید : بانکی برای مهریه

 چه میزان از حقوق برای مهریه توقیف می‌شود؟

تا به اینجا گفتیم که امکان توقیف حقوق برای مهریه وجود دارد. اما به چه میزان؟ میزان حقوق توقیف شده برای مهریه یکی از نگرانی‌های افراد می‌باشد. باید گفت که این میزان به شرایط مرد و ارگانی که ایشان در آن مشغول به کار هستند بستگی دارد. در برخی ارگان‌ها در صورت مجرد بودن مرد یک‌سوم از حقوق و در صورت تأهل و فرزند داشتن ایشان یک‌چهارم از حقوق قابل توقیف خواهد بود.

بیشتر بخوانید : استعلام حساب بانکی برای مهریه

 آنچه در چه مقدار از حقوق برای مهریه توقیف می‌شود خواندیم:

همان‌طور که می‌دانید مهریه حق قانونی زن است که مرد نیز موظف به پرداخت آن می‌باشد. زن بعد از به‌اجراگذاشتن مهریه از طریق دفاتر ازدواج و اجرای ثبت‌اسناد و املاک، باید به توقیف اموال و همچنین توقیف حقوق برای مهریه بپردازد. میزان حقوق توقیف شده برای مهریه در ارگان‌های مختلف متفاوت است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با گروه حقوقی دکتر رضا عبدالمحمد تماس حاصل فرمایید.

بیشتر بخوانید :نحوه اعتراض به رای مهریه

سؤالات متداول

 توقیف حقوق برای مهریه چه زمانی انجام می‌شود؟

توقیف حقوق پس از به‌اجراگذاشتن مهریه و هم‌زمان با توقیف اموال زوج انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید :حق ثبت مهریه چیست

توقیف حقوق چه کسانی امکان پذیر است؟

توقیف حقوق برای افرادی امکان پذیر است که در ارگان‌های دولتی، ارگان‌های وابسته به دولت یا نیمه‌دولتی کارمند باشند.

بیشتر بخوانید :گرفتن مهریه در دوران عقد

 چه میزان از حقوق برای مهریه قابل توقیف است؟

میزان حقوقی که برای مهریه قابل توقیف است در ارگان‌های مختلف متفاوت است. به‌طورکلی برای افراد مجرد یک‌سوم و برای افراد متأهل و دارای فرزند یک‌چهارم از حقوق می‌باشد.

 

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − دو =