پرداخت مهریه در طلاق غیابی

شرایط پرداخت مهریه در طلاق غیابی

فهرست مطالب

همانطور که می دانید مهریه در صورت توسط زن قابل مطالبه است و از آنجا که از حقوق قانونی زن می باشد، قانون مرد را موظف به پرداخت آن می نماید. حکم طلاق نیز مانند احکام قضایی دیگر در صورت لزوم بطور غیابی صادر می گردد اما سوالی که ذهن را درگیر می کند این است که پرداخت مهریه در طلاق غیابی به چه صورت خواهد بود؟ این سوالی است که وکیل مهریه می تواند بطور کامل به آن پاسخ دهد. در این مقاله نیز ما بطور کامل پاسخ این سوال را شرح داده ایم.

 

پرداخت مهریه در طلاق غیابی

 

حکم طلاق غیابی به چه صورت صادر می شود؟

در بندهای مختلف از مواد 68 تا 70 از آیین دادرسی آمده است که دادخواست یک شکایت باید به دست شخص متشکی پرونده برسد. به همین منظور نیز دادگاه ابتدا حکم را به آدرس پستی ثبت شده در پرونده شخص ارسال می نماید. در صورت نیاز ابلاغیه را به بستگان درجه یک متشکی اطلاع می دهد. حال اگر باز هم به هر دلیلی دادخواست شکایت مذکور به دست شخص متشکی نرسد، و یا دادخواست به دست ایشان برسد اما وی در دادگاه حضور پیدا نکند، قاضی در غیاب متشکی حکم مربوطه را صادر می نماید و مدت زمان 20 روز نیز زمان واخواهی برای ایشان در نظر می گیرد تا در صورت نیاز نسبت به حکم اعتراض کنند. در حکم طلاق نیز مانند دیگر احکام قضایی در صورت لزوم و بدون حضور مرد یا زن صادر می گردد. حال می خواهیم در مورد پرداخت مهریه در طلاق غیابی صحبت کنیم.

 

درخواست طلاق غیابی از طرف مرد

در قوانین جدید آمده است که وکالت طلاق بطور کامل در اختیار مرد است به همین دلیل نیز اگر دادخواست طلاق از طرف به دادگاه ارائه شود، حتی در صورت غیاب زن نیز پروسه عادی را طی خواهد کرد. و در صورت صدور حکم طلاق غیابی، مدت زمان 20 روز برای واخواهی به زوجه فرصت داده خواهد شد. اما باید در نظر داشت که حقوق مالی زن در طلاق غیابی در نظر گرفته نمی شود و باید بصورت کامل پرداخت گردند. پس از پرداخت مهریه، نفقه و … صیغه طلاق جاری خواهد شد.

 

بهترین وکیل سهروردی، موفق ترین در پرونده های طلاق غیابی و مطالبه مهریه در دعاوی مهریه.

 

درخواست طلاق غیابی از طرف زن

با ارائه دادخواست طلاق از طرف زن، شرایط مختلفی وجود دارد که طی آن طلاق بصورت غیابی انجام می گردد. این شرایط شامل مفقودالاثر بودن مرد، داشتن حق طلاق توسط زن و یا امتناع از حضور در جلسه دادگاه می باشند. البته شایان ذکر است که در صورتی که زن حق طلاق داشته باشد طلاق توافقی تلقی شده و دیگر غیابی به حساب نمی آید، اما با این وجود نیز نیازی به حضور مرد در دادگاه نمی باشد. حال اگر مرد حاضر به حضور در دادگاه نشود، زن باید از طریق اثبات عسر و حرج به دادگاه منتظر صدور حکم طلاق غیابی از سوی دادگاه باشد. برای اطلاع از شرایط گرفتن حق طلاق توسط زن می توانید با وکیل طلاق خبره مشورت نمایید.

مصادیق عسر حرج شامل موارد زیر می باشند:

  1. مرد بیش از 6 ماه از پرداخت نفقه به همسر خود امتناع ورزد.
  2. مرد بیشتر از 4 سال مفقودالاثر بوده و خبری از ایشان نباشد.

 

حال اگر شرایط لازم برای طلاق غیابی وجود داشته باشد، دادگاه با وجود غیاب زوج حکم طلاق غیابی را صادر می کند و 20 روز هم زمان واخواهی جهت اعتراض متشکی در نظر می گیرد. پس از گذشت زمان مذکور، حکم طلاق اجرا خواهد شد. در نهایت نیز با سپری شدن عده طلاق غیابی، صیغه طلاق جاری شده و طلاق زوجه بصورت رسمی ثبت خواهد شد.

باید توجه داشت که حتی در صورت ارائه درخواست طلاق از سوی زن، مهریه و دیگر حقوق ایشان محفوظ بوده و باید توسط مرد پرداخت شود. زوجه تنها در شرایطی اعم از بخشیدن مهریه توسط زن بجای دریافت حق طلاق از مرد و … بدون گرفتن مهریه طلاق خواهد گرفت.

مدت زمان طلاق غیابی در هر یک از شرایط بالا متفاوت بوده و نمی توان بصورت واحد، زمان خاصی را برای آن در نظر گرفت.

 

تقسیط و پرداخت مهریه در طلاق غیابی

 

شرایط توقیف اموال در طلاق غیابی برای دریافت مهریه

بعد از دادخواست طلاق زن به دادگاه اگر مرد مجهول المکان بوده، و این عدم حضور ایشان برای مدت زمان حداقل 6 ماه باشد، زوجه می تواند برای دریافت مهریه تمامی اموال منقول و غیر منقول مرد را توقیف نماید. اگر مرد اموالی نداشته یا زن امکان دسترسی به اموال ایشان را نداشته باشد، او می تواند به محض اطلاع از مکان مرد، برای وصول مهریه خود حکم جلب مرد را از دادگاه خواستار شود. و از این طریق خواستار پرداخت مهریه در طلاق غیابی گردد. برای گرفتن حکم جلب مرد می توانید از وکیل مهریه کمک بگیرید.

 

آیا در طلاق غیابی تقسیط مهریه امکان پذیر است؟

اگر دادخواست طلاق از طرف مرد باشد و زن نیز با وجود ارسال ابلاغیه از حضور در دادگاه امتناع ورزد، حکم طلاق غیابی توسط دادگاه صادر می گردد. سپس بعد از پایان مهلت اعتراض به رای طلاق غیابی، مرد می تواند عدم تمکن مالی خود را به دادگاه ثابت کند و دادگاه نیز پیش قسط و میزان اقساط مهریه را تعیین می کند و به این طریق مرد باید مهریه را پرداخت نماید.

 

آیا خوانده دعوا می تواند برای رای غیابی صادر شده درخواست تشکیل دادگاه تجدید نظر نماید؟

اگر خوانده دعوا در مدت زمان تعیین شده (20 روز) نتواند نسبت به رای غیابی صادره، واخواهی اعتراض خود را ثبت کند، می تواند از محضر دادگاه درخواست تشکیل دادگاه تجدید نظر نماید. البته برای ارائه این درخواست باید شرایط ذیل را دارا باشند:

  • رای غیابی برای احکام غیابی ممکن بوده و برای قرارهای غیابی امکان پذیر نیست.
  • تجدید نظر و اخطاریه بدوی بصورت واقعی ابلاغ نشده باشند.
  • هنگامی که از جانب خوانده هیچگونه دفاعیه کتبی با دادگاه تسلیم نشده باشد.
  • در هیچ یک از جلسات دادرسی بدوی و تجدید نظر، خوانده یا نماینده قانونی او حضور نداشته باشند.

 

در چه صورت در طلاق غیابی برای دریافت مهریه از محکوم له تضمین یا تامینی گرفته می شود؟

پس از صدور یا ابلاغ اجراییه طلاق دادگاه اقدام به اخذ تامین یا تضمین می نماید. حال اگر اجراییه ابلاغ واقعی بوده و ابلاغ به شخص خوانده صورت گرفته باشد، دیگر تضمین یا تامینی دریافت نخواهد شد. اما برای تداوم عملیات اجرایی تضمین اخذ می گردد.

 

کلام آخر

از آنجا که پرداخت مهریه در هر صورت بر گردن مرد است پس پرداخت مهریه در طلاق غیابی نیز باید بطور کامل انجام گردد. ما در این مقاله سعی کردیم تمامی موارد لازم جهت اطلاع از نحوه و روند کار را شرح دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد طلاق غیابی می توانید با وکیل مهریه و وکیل طلاق خبره مشورت نمایید.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =