مهریه در طلاق توافقی

مهریه در طلاق توافقی چقدر است؟

فهرست مطالب

مهریه در طلاق توافقی

در طلاق توافقی پیش از انجام هر گونه اقدامی باید بر سر موارد مختلفی مانند مهریه، نفقه، اجرت المثل، حضانت فرزندان و … توافق شود. تمامی توافقات انجام شده در محضر دادگاه قابل احترام بوده و باید انجام شوند. در مورد مهریه در طلاق توافقی نیز ممکن است زوجی تصمیم بگیرند که تمام یا بخشی از مهریه بخشیده شده یا تمام آن پرداخت شود. نحوه پرداخت نیز بستگی به توافق زوجین داشته و ممکن است به صورت وجه نقد، خودرو، ملک و … باشد.

تعیین مهریه در طلاق توافقی

مهریه در طلاق توافقی چگونه تعیین می شود؟

همان طور که از نام طلاق توافقی پیدا است در این طلاق همه چیز با توافق طرفین صورت خواهد گرفت. زوجین ابتدا برای طلاق به توافق می رسند و پس از آن نیز بر سر حق و حقوق مالی و غیرمالی زن علی الخصوص میزان مهریه توافق می کنند. نکته قابل توجه در طلاق توافقی این است که اغلب زن برای آنکه مرد را به طلاق راضی نماید مجبور به بخشش تمام یا بخشی از مهریه خود می شود. برای سوالات بیشتر میتوانید مشاوره با وکیل مهریه داشته باشید.

در اصطلاحات حقوقی عبارتی با عنوان طلاق خلع و مبارات وجود دارد که طلاق توافقی نیز از همین نوع است. طلاق خلع در واقع طلاقی است که زن از شوهر و زندگی با او کراهات و نفرت دارد به همین دلیل نیز با بخشیدن مهریه یا پرداخت مالی رضایت زوج را برای طلاق جلب می کند. در این حالت زوجه باید به میزانی که زوج می خواهد مهریه خود را ببخشد که ممکن است تمام مهریه باشد.عبارت دیگری با عنوان طلاق مبارات وجود دارد. در طلاق مبارات زن و شوهر هر دو از یکدیگر و زندگی مشترک کراهت و نفرت دارند به اندازه ای که هر دو راضی به طلاق هستند. در این حالت نیز زن مجبور می شود بخشی یا تمام مهریه خود را ببخشد.

بیشتر بخوانید : سریعترین راه گرفتن مهریه همراه با معرفی ۳ راه سریع

نحوه مطالبه مهریه در طلاق توافقی

پیش تر گفتیم که طلاق توافقی با توافق یکدیگر صورت می گیرد و به همین منظور نیز پیش از هرگونه اقدامی زوجین با یکدیگر بر سر مهریه، نفقه، اجرت المثل، حضانت فرزندان و … توافق می کنند. پس از توافق بر سر موارد ذکر شده باید در توافق نامه ای نیز ثبت شوند و در نهایت نیز می بایست به همراه دادخواست طلاق توافقی به دادگاه تقدیم گردد. زوجین برای طلاق توافقی پس از ارائه دادخواست طلاق به دادگاه، باید در جلسات مشاوره شرکت کرده و سپس منتظر حکم طلاق بمانند. در این فاصله نیز قاضی بر اساس توافقات صورت گرفته بین طرفین گواهی عدم سازش را صادر می کند. سپس مرد نیز موظف است موارد توافق شده بابت مهریه را پرداخت نماید.

حال ممکن است مرد از پرداخت مهریه توافق شده امتناع ورزد که این مسئله خود دو حالت دارد:

  1. در حالت اول ممکن است زوجه برای مهریه خود از زوج چک دریافت کرده باشد: برای وصول چک زن می تواند از طریق اجرای ثبت یا دادگاه حقوقی به اجرا گذاشتن و مطالبه وجه چک بپردازد.
  2. در حالت دوم زن برای مهریه چک دریافت نکرده است: در صورت عدم دریافت چک برای وصول مهریه زن می تواند از طریق دفتر خدمات الکترونیک قضایی دادخواست مطالبه مهریه خود را ثبت کند. سپس بعد از صدور حکم قطعی، از طریق توقیف اموال زوج مهریه خود را وصول نماید.

نکته قابل توجه در طلاق توافقی این است که گاهی زوجه در طلاق توافقی مقداری از مهریه خود را بذل می کند. اگر از بذل مهریه پشیمان شود می تواند نسبت به بخشش مهریه رجوع نماید.

در این زمان طلاق توافقی به طلاق رجعی تبدیل می شود. در طلاق رجعی نیز در مدت عده مرد می تواند به زن رجوع کرده و با یکدیگر زندگی کنند.

بیشتر بخوانید : مشاوره با بهترین وکیل مهریه تهران

میزان مهریه در طلاق توافقی

 

آیا گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی امکان پذیر است؟

گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی منوط به توافق زوجین برای طلاق توافقی است. به این صورت که اگر توافق زوجین مبنی بر این باشد که مهریه بعد از طلاق نیز همچنان بر ذمه مرد باقی بماند، در این صورت بعد از طلاق نیز مهریه قابل مطالبه خواهد بود. در این صورت هر زمان که زوجه یخواهد می تواند نسبت به مطالبه و وصول مهریه خود اقدام نماید.

بیشتر بخوانید : راهنمای گام به گام گرفتن مهریه پس از ازدواج مجدد

در طلاق توافقی بجز مهریه چه چیزی به زن تعلق می گیرد؟

در حالت کلی به هنگام طلاق موارد زیر به زن تعلق می گیرد:

  • نفقه: شامل تمامی نیاز های زن از جمله خوراک، پوشاک، مسکن، هزینه درمان و اگر زن نیاز به خدمتکار داشته باشد مرد موظف است هزینه های مربوطه را به ایشان بپردازد.
  • اجرت المثل: در قانون کشور ما انجام امور منزل مانند آشپزی، ظرف شستن، لباس شستن و … بر عهده زن نبوده و در صورت انجام این موارد توسط زن، اجرت المثل به ایشان تعلق می گیرد.
  • نحله: نحله در واقع هدیه یا بخششی از طرف مرد به زن است که پرداخت آن به بعد از طلاق موکول می شود.

بیشتر بخوانید : نفقه محجور چیست؟ و پرداخت آن بر عهده چه کسی است؟

آنچه در مقاله مهریه در طلاق توافقی چقدر است خواندیم:

همان طور که از نام طلاق توافقی پیدا است میزان مهریه پرداختی در این طلاق منوط به توافق زوج و زوجه می باشد. ممکن است طبق توافق طرفین تمام یا بخشی از مهریه بخشیده شده یا تمام آن پرداخت شود. به طور کلی میزان مهریه در طلاق توافقی بسته به توافق زوجین می باشد و نمی توان مقداری واحد برای ان در نظر گرفت. گروه حقوقی دکتر رضا عبدالمحمد آماده ارائه مشاوره در زمینه طلاق توافقی و مهریه در طلاق توافقی به شما عزیزان می باشد.

 

سوالات متداول

آیا در طلاق توافقی زن می تواند مهریه دریافت کند؟

در طلاق توافقی نیز مانند طلاق یکطرفه زن می تواند مهریه خود را مطالبه نماید اما نکته حائز اهمیت این است که در طلاق توافقی گاهی زن برای راضی کردن مرد به طلاق مجبور به بخشیدن مهریه خود می شود.

 

تعیین میزان مهریه در طلاق توافقی به چه صورت است؟

در طلاق توافقی میزان مهریه بسته به توافق زوجین می باشد و نمی توان مبلغی واحد برای آن در نظر گرفت. برای مثال گاهی زن برای راضی شدن مرد به طلاق مجبور به بخشیدن کل مهریه می شود.

 

در طلاق توافقی مطالبه مهریه به چه صورت است؟

در طلاق توافقی تعیین میزان مهریه دریافتی منوط به توافق طرفین است. مطالبه مهریه توافق شده نیز مانند مطالبه مهریه در طلاق یکطرفه خواهد بود.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − پنج =