استعلام بانکی برای مهریه

استعلام بانکی برای مهریه و راه های قانونی آن

فهرست مطالب

 در چه مواردی زن می‌تواند مهریه خود را مطالبه نماید؟

مهریه مالی است که مرد ملزم به پرداخت آن به همسر خود می‌باشد که مبلغ آن با توافق طرفین تعیین می‌گردد. بر اساس ماده ۱۰۸۰ قانون اجرای مدنی در مورد مهریه، با عقد نکاح زوج باید مهریه زوجه را بپردازد. علاوه بر این بر طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مذکور، پس از نکاح می‌توان زوجه را به‌عنوان مالک مهریه معرفی نمود و وی می‌تواند بر مهریه خود تصرف نماید. اما مطالبه و دریافت مهریه نیز شرایطی دارد.

برای مشاوره با وکیل مهریه با شماره 09121574297 تماس بگیرید.

مهریه می‌تواند پول، سکه، مال منقول یا غیرمنقول باشد. به طور معمول مهریه ضمن عقد نکاح معین می‌گردد و وظیفه شرعی مرد است که آن را بپردازد. مهریه می‌تواند در هر زمانی بعد از عقد توسط زوجه مطالبه شود که در اصطلاح بدان به‌اجراگذاشتن مهریه می‌گویند. عدم تعیین مهریه در عقد دائم سبب باطل شدن عقد نمی‌گردد؛ اما در عقد موقت حتماً باید مهریه تعیین شود در غیر این صورت موجب بطلان عقد نکاح خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید : بهترین تعداد سکه برای مهریه

 

  شرایط دریافت مهریه چیست؟

اولاً اگر طلاق پیش از نزدیکی و به دلایلی به جز عنن اتفاق بیفتد، مهریه به زوجه تعلق نمی‌گیرد و مرد هیچ تعهدی برای پرداخت آن ندارد.

ثانیاً درصورتی‌که زوجین قبل از نزدیکی برای طلاق اقدام نمایند، بر اساس قانون مرد مکلف به پرداخت نصف مهریه خواهد بود.

ثالثاً در مواردی نیز ممکن است طلاق پیش از نزدیکی و به دلیل ناتوانی جنسی و یا عنن در زوج تقاضا گردد که در این مورد نیز زن تنها می‌تواند مالک نصف مهریه تعیین شده شود.

رابعاً اگر طلاق پس از نزدیکی پیش آید، مهریه کامل به زوجه تعلق می‌گیرد و پرداخت آن در ذمه مرد می‌باشد.

 

بیشتر بخوانید : وکیل مهریه بعد از طلاق غیابی

 

 

نحوه استعلام بانکی برای مهریه

 

بیشتر بخوانید : مهریه مهرالمتعه چیست

 

روش‌های مختلف مطالبه مهریه از سوی زن کدام است؟

  • از طریق مراجعه به دادگاه خانواده: در این روش زن با مراجعه به دادگاه خانواده، دادخواستی در خصوص مطالبه مهریه تنظیم می‌نماید. علاوه بر این زوجه می‌تواند هم زمان با مطالبه هزینه ابطال تمبر و نیز حق‌الوکاله وکیل مهریه، درخواست توقیف اموال همسرش را نیز ارائه نماید.
  • از طریق دفترخانه: در این روش زن باید به دفترخانه‌ای که در آنجا ازدواجشان ثبت شده، مراجعه نماید و نسبت به درخواست صدور اجراییه برای مهریه اقدام کند.

 

بیشتر بخوانید : مهریه مهرالمثل چیست و ۳ قانون که نمیدانید.

 

استعلام حساب بانکی برای دریافت مهریه به چه معناست؟

درصورتی‌که مرد از پرداخت مهریه خودداری کند، زن می‌تواند به یکی از روش‌های ذکر شده در بالا برای استعلام حساب بانکی و یا توقیف اموال مرد اقدام نماید. این مسئله می‌تواند مرد را مجبور به پرداخت مهریه کرده و حق زن را به وی برگرداند. البته که اگر مدارک قابل‌قبولی دراین‌خصوص در اختیار داشته باشد، می‌تواند اقدام به رفع توقیف اموال خود به‌صورت قانونی نماید. در واقع مهریه حق شرعی و قانونی زوجه بوده و زوج در صورت مطالبه زوجه ملزم به پرداخت این حق شرعی و قانونی به وی است. حال‌آنکه درصورتی‌که زوجه مهریه خود را مطالبه نماید و مهریه ایشان وجه نقد باشد، باید پس از مراجعه به دفتر ازدواجی که عقد نکاح در آن ثبت گردیده تقاضای صدور اجراییه نماید. بعدازاین تقاضا، اجراییه به زوج ابلاغ شده و وی ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ ابلاغیه فرصت دارد مهریه مطالبه شده را بپردازد.

به‌غیراز این مورد، زن برای گفتن مهریه خود می‌تواند اقدام به توقیف اموال مرد نماید. بدین صورت که می‌تواند موجودی حساب پس‌انداز یا تا اینکه حقوق ماهیانه زوج را مسدود نمایند.

 

بیشتر بخوانید : مهریه عندالاستطاعه چیست و ۳ قانون که نمیدانید.

 

 فهرست اموال قابل توقیف برای مهریه چیست؟

  • زمین
  • آپارتمان
  • حساب پس انداز بانکی
  • سهام
  • حقوق ماهیانه
  • تلفن همراه
  • خودرو
  • مطالبات زوج از شخص ثالث

 

استعلام بانکی برای مهریه و راه های قانونی آن

 

بیشتر بخوانید : مهریه عندالمطالبه چیست و ۳ قانون که نمیدانید.

 

به چه نحوی می‌توان حساب بانکی را برای پرداخت مهریه توقیف نمود؟

منبع اجرای حکم دادگاه باید به درخواست زوجه، به بانک مرکزی اعلام می‌کند که فهرستی از تمامی حساب‌های مرد که در بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری دارد را برای توقیف به مرجع نامبرده ارائه نماید. بدین نحو دادسرا می‌بایست به درخواست زوجه یا خوانده دعوای اعسار به مأخذهای مربوطه که شامل ادارات ثبت محل و شهرداری‌ها می‌باشد، دستور دهد که بر اصل نشانی کامل ملک یا نام مالک، پلاک ثبتی ملکی را که احتمال تعلق آن به بدهکار وجود دارد برای توقیف به دادسرا اعلام نماید. این دستور در مورد تمام مراجعی که به هر نحوی اطلاعاتی در مورد اموال اشخاص دارند، مجری است. مأخذ مذکور مکلف‌اند به دستور دادسرا فهرست و مشخصات اموال متعلق به زوج و این قبیل از فهرست نقل‌وانتقالات و هر نوع تغییر دیگر در اموال مذکور از وقت یک‌سال قبل از صدور دستور قطعی به بعد را به دادسرا اعلام کنند.

 

بیشتر بخوانید : انواع مهریه و شرایط پرداخت آن ها

 

آیا استعلام حساب‌های بانکی زوج بیش از یک سال امکان‌پذیر است؟

مطابق تبصره‌ی ماده‌ی ۱۹ قانون جدید نحوه اجرای محکومیت‌های مالی تنها تا یک سال قبل از صدور حکم قطعی حساب زوج استعلام خواهد شد؛ لذا درصورتی‌که گردش حساب‌های بانکی زوج زیاد باشد احتمال پذیرفته‌شدن دادخواست اعسار از سوی زوج کم خواهد بود. شما می‌توانید برای راهنمایی بیشتر و بهتر در این باره با گروه دکتر رضا عبدالمحمد در ارتباط باشید.

 

بیشتر بخوانید : اعسار از پرداخت مهریه

 

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − 5 =