آنچه خواهید خواند :

تبدیل اسناد مالکیت مشاعی به یک سند

تبدیل اسناد مالکیت مشاعی به یک سند

اسناد مالکیت چیست؟

در گذشته سند مالکیت آپارتمان ها و اراضی به صورت دفترچه ای بود که با نام سند منگوله دار شناخته می شدند. دلیل انتخاب این نام، این بود که قسمت شیرازه سند را با پانچ سوراخ کرده و آن را پلمپ می کردند تا کسی نتواند تغییری در صفحات سند انجام دهد یا آن را جعل شود.

ایراد بزرگ این اسناد مالکیت این است که یک فرد معمولی یا یک کارشناس با داشتن یک سند مالکیت نمی تواند پلاک ثبتی مربوطه را جایگذاری کند. دلیل آن هم این است که در این اسناد پلاک ثبتی و حدود و ثغور و حقوق ذکر می گردد.

سپس با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و علوم نقشه برداری و ثبتی، اسناد مالکیت  جدیدی بنام اسناد تک برگ معرفی شد.

اطلاعات روی سند تک برگ شامل اطلاعات مالک، پلاک ثبتی و اطلاعات کاداستری است. اطلاعات پشت سند تک برگ نیز شامل حدود اربعه، مشخصات پارکینگ، انباری و … است.

مزیت اصلی این اسناد  این است که شناسه جام در پائین صفحه اول قرار دارد.

شناسه جام نشان دهنده موقعیت جغرافیائی ملک مزبور است.با این ایده بسیاری از مشکلات مانند اشتباه در جانمائی، تجاوز به مجاورین و دیگر موارد ثبتی حل خواهد شد.

 

نحوه تبدیل اسناد مالکیت مشاعی به یک سند

زمانی که مالکانی که دارای چندین سند مالکیت مشاع به نسبت مقدار معینی از کل اموال شش دانگ یا اسناد مشاع هستند توسط چند مالک به یک نفر منتقل می شود مالک می تواند ضمن ضمیمه نمودن مشاع به اداره ثبت در حین درخواست صادر شدن سند مالکیت به نام خود تقاضا کند.
رئیس اداره ثبت اسناد و املاک ضمن دستور ثبت درخواست مذکور در دفترخانه، آن را به بایگانی ارجاع می دهد. پس از بررسی بایگانی در صورت صحت درخواست و مطابقت پرونده ثبتی با درخواست متقاضی و ضمائم آن، آن را به مدیر دفتر املاک تحویل می دهد. اسناد مشترک پیوست را با صفحات دفتر املاک و پیش نویس سند بررسی کنید و در صورتی که صحت موضوع با مورد تقاضا بدون مشکل بوده، در خصوص میزان اموال متقاضی، متصدی املاک پیش نویس سند مالکیت را تنظیم می کند. پس از گواهی دفتر بازداشتی در صورت بلامانع بودن، رئیس دفتر املاک در پیش نویس سند دستور ثبت مالکیت را صادر در دفتر املاک می کند.
پیش نویس سند مالکیت توسط متصدی املاک ثبت و سند مالکیت توسط رئیس اداره ثبت یا قائم مقام یا اشخاصی توسط مدیر ما فوق که حق امضاء اسناد مالکیت صادره در ماده (22) را دارند صادر و امضاء می شود. شایان ذکر است که صفحات دفتر املاک باید در ستون ملاحظات اسناد املاک مشاع اطلاع رسانی شود و کلیه صفحات دفتر املاک اعلام شده به امضای صاحب حق امضاء رسیده باشد تا شاهد سوء استفاده احتمالی به هر شکلی نباشیم.
سپس اسناد مالکیت مشاع باطل شده و به پرونده پیوست می شود و سپس پرونده به بایگانی ارسال و در ردیف بایگانی قرار می گیرد.

 

گروه حقوقی رضا عبدالمحمد همراه شما در دعاوی تبديل اسناد مالکیت مشاعی به یک سند، همچنین آماده مشاوره به شما عزیزان در زمینه وکیل ثبتی می باشد.

 

نحوه انجام کار در دفاتر اسناد رسمی

برخی از دفاتر اسناد رسمی به گونه ای که در ابتدای این بخشنامه آمده عمل نمی کنند. روش کار آن ها به این صورت است که با انتقال آخرین قسمت ملک به فردی که مالک بقیه ملک است (مشاع یا مفروز) سند مالکیت آن را به اداره ثبت نمی فرستند و آن را به خریدار تسلیم می کنند. سپس نامبرده نیز با همان سند مالکیت می‏تواند هر نوع معامله‏ای اعم از قطعی یا شرطی روی آن انجام دهد و منعی برای آن وجود ندارد. واحدهای ثبتی هم زمانی که شخص در چند مرحله (دو یا بیشتر) به صورت سهم مشاع معمله کرده و در حال حاضر مالک شش دانگ است تعویض سند مالکیت را لازم و موجه نمی‏دانند. همچنین هرگاه انتقال مفروز باشد هر چند قطعه که منتقل شده باشد، خریدار می‏تواند با استناد به مدارک خریداری اسناد مالکیت را درخواست کند. در نهایت نیز با توجه به صورت مجلس تفکیکی و مدارک ابرازی، سند مالکیت جداگانه برای هر قطعه به نام آن ها صادر می شود.

 

بیشتر بخوانید : پایان کار شهرداری

 

خریدار چه مراحلی را برای دریافت سند مالکیت ملک مشاع باید طی کند؟

در صورتی که شخصی دارای چندین سند مالکیت مشاع برای مقدار معینی از ملک باشد یا به عبارتی سهام مشاع مشترک توسط یک مالک چند نفره منتقل شود، خریدار می تواند با مراجعه به اداره ثبت ملک و ارائه نسبت به دریافت سند مالکیت اقدام کند که مراحل آن به شرح ذیل می باشد:

  1. پذیرش درخواست همراه با اصل اسناد مالکیت مشاع.
  2. دستور ثبت درخواست در دفتر اندیکاتور و مراجعه به دفتر املاک و تعیین زمان مراجعه بعدی.
  3. ثبت درخواست در دفتر اندیکاتور و ارسال آن به بایگانی جهت پیوست فایل.
  4. فایل مربوطه را به همراه درخواست پیوست کرده و از طریق دستگاه بایگانی به دفتر املاک ارسال نمایید.
  5. بررسی پرونده در دفتر املاک و تنظیم پیش نویس سند مالکیت جدید.
  6. ارسال پرونده به اداره اموال بازداشتی جهت صدور گواهی بازداشت یا عدم صدور آن.
  7. برگشت دادن پرونده به دفتر املاک برای برات و امضای پیش نویس سند مالکیت و نگارش سند مالکیت تازه به وسیله مرجع مسئول مربوطه.
  8. ثبت سهام مشاع تحت ثبت و صفحه و تحریر سند مالکیت جدید.
  9. امضای سند مالکیت و ثبت دفاتر املاک دستگاه مسئول مربوطه.
  10. ارسال پرونده به بایگانی جهت ثبت در ردیف مربوطه تا مراجعه متقاضی.
  11. مراجعه متقاضی و ارسال پرونده به حسابداری جهت پرداخت بهای دفترچه سند مالکیت.
  12. دریافت بهای دفترچه سند مالکیت.
  13. ارسال پرونده به بایگانی جهت ثبت در دفتر تسلیم اسناد و مهر و موم و تحویل به صاحب آن پس از دریافت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =