اینجا هستید : وکیل عبدالمحمد > مقالات > خانواده > طلاق در دوران عقد و مدت زمان آن
طلاق در دوران عقد

طلاق در دوران عقد و مدت زمان آن

فهرست مطالب

گاهی مشکلات زوجین از همان ابتدا و در دوران عقد نمایان می شود و به همین دلیل نیز زن و مرد به طلاق در دوران عقد روی می آورند. طلاق می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و به همین ترتیب نیز مراحل طلاق متفاوت خواهد بود. در این مقاله تمام سعی ما بر این بوده تا مراحل انواع طلاق را بطور کامل برای شرح دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه می توانید از وکیل طلاق مشاوره دریافت کنید.

گرفتن طلاق در دوران عقد

انواع طلاق در دوران عقد کدامند؟

همانطور که می دانید طلاق انواع مختلفی دارد که مراحل هر یک با دیگری متفاوت است. انواع طلاق عبارتند از:

  • طلاق توافقی

در دوران عقد، طلاق توافقی نسبت به زمانی که زوجین به زیر یک سقف رفته اند راحت تر و ساده تر می باشد. در طلاق توافقی زوجین به توافق رسیده اند که دیگر ادامه زندگی برایشان مقدور نبوده و باید از یکدیگر جدا شوند. در این هنگام بر حق و حقوق قانونی زن مانند مهریه، نفقه و … نیز به توافق رسیده اند. حال اگر از همان ابتدا زوجین دادخواست طلاق خود را بصورت توافقی به ثبت رسانند، طلاق آن ها حداقل دو هفته و حداکثر یک ماه زمان می برد. برای هر چه سریع تر پیش رفتن پروسه طلاق توافقی می توانید از وکیل طلاق کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید : وکیل  مهریه

  • طلاق از طرف مرد

در قوانین خانواده کشور ما حق طلاق بصورت انحصاری در اختیار مرد قرار دارد. مرد نیز با در اختیار داشتن حق طلاق هر زمان که بخواهد می تواند می تواند بی هیچ دلیل موجهی همسر خود را طلاق دهد. البته لازم به ذکر است که مهریه و دیگر حقوق قانونی زن باید در هر شرایطی پرداخت گردد.

  • طلاق از طرف زن

اگر زن حق طلاق را از مرد دریافت کرده باشد، می تواند دادخواست طلاق داده و به سادگی و حتی بدون نیاز به حضور مرد طلاق گیرد. در شرایطی که زن حق طلاق ندارد، شرایط کمی متفاوت خواهد بود. در ماده 1130 از قانون مدنی آمده است که اگر ادامه زندگی مشترک برای زن سبب عسر و حرج باشد زن می تواند درخواست طلاق دهد. حال برای شما سوال است که عسر و حرج چیست؟ عسر و حرج در واقع شرایطی است که دیگر زن نمی تواند زندگی را تحمل کرده و بدان ادامه دهد. در این حالت ادامه زندگی برای زن غیر ممکن خواهد شد.

برای اطلاع از نحوه دریافت مهریه در طلاق در دوران عقد با بهترین وکیل مهریه سهروردی مشورت نمایید.

برای طلاق در دوران عقد به چه مدارکی نیاز است؟

مدارک لازم جهت طلاق در دوران عقد به شرح زیر می باشند:
• شناسنامه و کارت ملی
• سند ازدواج
• گواهی عدم امکان سازش که باید از مرکز مشاوره بهزیستی تهیه گردد.

طلاق در دوران عقد از طرف زن

مدت زمان طلاق در دوران عقد

همانطور که می دانید مدت زمان طلاق به این بستگی دارد که طلاق از سمت کدامیک از طرفین باشد. برای کوتاه تر شدن مدت زمان طلاق بهتر است بصورت توافقی جدا شوید. اما گاهی زوجی بر سر طلاق توافق ندارند و یکی از زوجین (زن و مرد) به تنهایی دادخواست طلاق می دهد. در هر صورت مشورت با وکیل طلاق به نفع شما خواهد بود و در کاهش مدت زمان پروسه طلاق موثر است.

حال اگر دادخواست طلاق از طرف مرد باشد پروسه اداری طلاق به سرعت طی خواهد شد و فقط پرداخت مهریه ممکن است کمی روند طلاق را طولانی تر کند، که آن هم اگر مرد مهریه را از ابتدا پرداخت نماید مراحل طلاق نیز بدون فوت وقت پیش خواهد رفت.

اگر دادخواست طلاق از طرف زن باشد، در صورت داشتن حق طلاق مدت زمان آن بسیار کم و در حدود یک ماه خواهد بود. اما در صورتی که حق طلاق نداشته باشد زمان طلاق طولانی خواهد بود و حتی ممکن است تا چندین سال نیز به طول بیانجامد.

کلام آخر

زن و مرد در هر دوره از زندگی ممکن است به این نتیجه برسند که دیگر قادر به ادامه زندگی مشترک نیستند. به همین دلیل نیز به طلاق روی می آورند. در دوران عقد نیز ممکن است زوجین تصمیم به طلاق گیرند. ما در این مقاله سعی کردیم تمامی مواردی را که برای طلاق در دوران به آن نیاز دارید توضیح دهیم. وکیل طلاق می تواند در طی این پروسه به شما کمک کند.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =